Generic filters
سرپرست تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو:

مصوبه سران قوا برای اصلاح حق گمرکی تجهیزات پزشکی هنوز ابلاغ نشده است

دکتر جلال غفارزاده

ساعت سلامت- سرپرست اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: مصوبه سران قوا درباره تغییر حق گمرکی واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی از چهار به یک درصد هنوز ابلاغ نشده است.

دکتر جلال غفارزاده در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: پس از مصوبه سران قوا روند ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک تا حدی سرعت گرفت اما هنوز به طور کامل حل نشده است. البته با وجود این مشکل، کمبود جدی در بازار تجهیزات پزشکی نداریم. اگر هم مشکلی هست مربوط به کالاهایی است که از گذشته در گمرک مانده بودند.

وی تاکید کرد: اگر کمبودی در مورد برخی تجهیزات و ملزومات پزشکی در بازار وجود داشته باشد، بیشتر به خاطر انباشت کالا در گمرک در گذشته بوده است که تا حدی رفع شد. البته هنوز کامل رفع نشده است  این مشکل بیشتر به علت دستورالعمل عوارض گمرکی چهار درصد است که باعث شد مقداری از کالاها در انبارهای گمرک بماند.

وی ادامه داد: اگر این مصوبه ابلاغ و اجرا شود دیگر نباید توقف کالاهای پزشکی در گمرک داشته باشیم.

کمبود برخی ملزومات پزشکی در بازار

وی در مورد کمبود اقلام پزشکی در بازار افزود: این طور نیست که در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی کمبودی در بازار نداشته باشیم ولی این کمبود محسوس نیست. اگر هم کمبودی بوده در مورد اقلامی است که مشکل تغییر عوارض گمرکی 4 درصد به یک درصد را داشتند. مثلا در برخی پروتزها کمبودهایی بود که در حال رفع شدن است.

دکتر غفارزاده در پاسخ به این پرسش ساعت سلامت که چرا مصوبه سران قوا اجرا نشده است گفت: مشکلی که در زمینه اجرای مصوبه سرانه قوا برای اعمال حق گمرکی یک درصد به وجود آمده، این است که مصوبه سران قوا برای همه اقلام پزشکی اعم از تجهیزات و ملزومات پزشکی بوده است اما بعدا این طور تفسیر شد که این مصوبه فقط برای ملزومات است و مشمول تجهیزات پزشکی نمی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که علت کمبود برخی ملزومات پزشکی مثل نخ جراحی چیست توضیح داد: در زمینه ملزومات پزشکی اگر کمبودی وجود دارد مربوط به محدودیت های گذشته واردات از گمرک است. این کالاها در حال ترخیص هستند و کمبود جدی نداریم.

سرپرست اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا ودارو افزود: فرآیند واردات و تامین بازار مراحل مختلفی دارد و فقط مشکلات گمرک مطرح نیست. بعد از ترخیص از گمرک در جاهای دیگر هم دچار مشکل می شوند مثلا بیمارستان پول ندارد به موقع هزینه کالاها را پرداخت کند و همین مساله تامین بازار را دچار مشکل می کند.

وی درباره تامین ارز مورد نیاز برای واردات تجهیزات پزشکی نیز به خبرنگار ساعت سلامت گفت: مشکل تامین نشدن ارز برای واردات تجهیزات پزشکی مدتی وجود داشت ولی اکنون فرآیند روان‌تر شده است. البته این حوزه نیز خالی از مشکل نیست. تامین نشدن ارز به این معنا نیست که بانک تامین نکرده است. مسیر انتقال ارز دچار مشکل است.

تامین ارز تجهیزات پزشکی بدون مشکل نیست

دکتر غفارزاده گفت: بعد از اینکه تفاهمنامه تامین ارز با بانک مرکزی نهایی شد تا حدی مشکل رفع شده اما گلایه فعالان تجهیزات پزشکی درباره تامین ارز بجاست و تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالا و مواد اولیه بدون مشکل نیست.

سرپرست اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: هر هفته ترخیص چندین محموله تجهیزات پزشکی را برای دریافت ارز به بانک اعلام می کنیم اما در هر صورت در این زمینه عقب افتادگی داریم. علت اصلی گلایه ها نیز عقب ماندگی های قبلی است که باید جبران شود.

وی افزود: کل بودجه ارز ترجیحی برای واردات کالاهای پزشکی امسال معادل همان بودجه پارسال و حدود یک میلیارد دلار است، حدود دو میلیارد دلار هم ارز نیمایی اختصاص پیدا می کند که البته این اعتبار برای واردات تجهیزات پزشکی و دارو مشترک است.

وی درباره گلایه شرکتهای تولیدی تجهیزات پزشکی در زمینه تامین نقدینگی گفت: این مشکل بیشتر برای شرکتهای دارویی است و تاکنون گله ای از شرکتهای تجهیزات پزشکی برای تامین نقدینگی نداشته ایم. اگر هم مشکلی برای تامین نقدینگی چه ارزی و چه ریالی باشد، قابل حل است اما مشکلی در این زمینه گزارش نشده است.

اخبار مرتبط:

آخرین اخبار از قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی/ رشد صفر درصدی وارداتی‌ها و افزایش قیمت تولیدات داخل

ارز 4200 تومان همچنان به برخی تجهیزات پزشکی اختصاص می یابد

آزمایشگاههای کنترل کیفی تجهیزات پزشکی ضعیف است

حقوق گمرکی تجهیزات و ملزومات پزشکی به یک درصد کاهش یافت/ تصمیم در اجلاس سران قوا

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها