Generic filters
نماینده کمیته سلامت ستاد انتخاباتی دکتر جلیلی:

مسئول سلامت کشور رئیس جمهور است نه وزیر بهداشت

نماینده کمیته سلامت ستاد انتخاباتی دکتر جلیلی گفت: رزیدنتی باید شغل تعریف شود. قطعا شغل شدن رزیدنتی در دولت آینده شدنی است. دکتر جلیلی معتقد است که مسئول سلامت کشور رئیس جمهور است و نه تنها وزارت بهداشت.

به گزارش ساعت سلامت سید امیر پاشا طبائیان در مناظره با دکتر علی ماهر نماینده ستاد دکتر پزشکیان افزود: رزیدنت‌ها نیروهای درمانی و آموزشی در بیمارستان‌ها هستند و بار درمانی کشور را در بیمارستان‌ها به دوش می‌کشند. فشار زیادی از نظر ساعت کار و تعداد کشیک متحمل می شوند.

وی گفت: این افزایش ساعت کاری باعث فرسودگی رزیدنت‌ها و عدم آموزش آنها می‌شود. هدف از حضور رزیدنت‌ها در بیمارستان‌ها آموزش این افراد است. بنابراین باید تعداد کشیک و ساعت کاری این افراد منطقی و معقول باشد.

دکتر طبائیان افزود: در سال‌های گذشته و قبل از دولت رئیس جمهور شهید حقوق رزیدنت‌ها عدد بسیار پایین در حد 3 میلیون تومان بود که با فرمان رهبری و پیگیری وزارت بهداشت، این عدد در دو سه مرحله به مبلغ بالاتری رسید و در حال حاضر مبلغ دریافتی رزیدنت‌ها به 17،15،14،12 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. این اعداد نسبت به قبل خوب است اما نسبت به هزینه‌هایی که وجود دارد پاسخگو نیست و باید ترمیم شود.

وی گفت: همچنین مسکن این افراد بسیار مهم است، زیرا بسیاری از رزیدنت‌ها از شهرستان می‌آیند و هزینه مسکن‌ آنها بسیار زیاد است. این افراد نباید دغدغه مسکن را داشته باشند.

نماینده کمیته سلامت ستاد دکتر جلیلی افزود: باید پاویون‌های متأهلی به این افراد داده شود، ضمن اینکه پیشنهاد مشخص دولت دکتر جلیلی این است که رزیدنتی تبدیل به شغل شود. یعنی رزیدنت‌ها به صورت سالیانه دارای افزایش حقوق، مزایا، عیدی و… برخوردار باشند. همان طور که یک کارمند به صورت ماهیانه حقوق می‌گیرد این عزیزان هم به صورت ماهانه دریافتی داشته باشند.

وی ادامه داد: پزشکان طرحی هم مانند رزیدنت‌ها هستند، رزیدنت‌ها زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند تعهدی از آنها گرفته می‌شود تا هرکجایی که وزارت بهداشت بگوید مشغول شوند و خدمت کنند. در خیلی از مناطق امکانات و حتی تعداد بیمار‌ها هم کم است. بنابریان این افراد نه درآمد خوبی دارند و نه امکانات مناسبی دارند.

دکتر طبائیان گفت: اگر می‌خواهیم در یک منطقه کم ‌برخوردار متخصص داشته باشیم، هزینه آن را هم باید پرداخت کنیم. حمایت و تشویقی صورت گیرد که رزیدنت و پزشک طرحی علاقه پیدا کنند تا در منطقه محروم ارائه خدمت کند.

وی افزود: نکته بسیار مهم این است که در برخی مواقع پرداخت کارانه رزیدنت‌ها  و پزشکان طرحی 15- 16 ماه عقب افتاده است و با توجه به تورم ارزش پول او کاهش پیدا کرده است. حتماً باید پرداختی نه تنها این افراد بلکه  کلیه کادر درمان کشور به روز باشد.

نماینده کمیته سلامت ستاد انتخاباتی دکتر جلیلی گفت: اگر رزیدنت و پزشکی قرار است در مناطق محروم خدمت‌رسانی کنند باید مشوق خوبی داشته باشیم. به زور و تعهد و فشار و ناراحتی باعث اتفاقاتی می‌شود که در چند سال اخیر با آن مواجه بودیم.

وی افزود: باید حقوق رزیدنت پرداخت و عدد آن به صورتی باشد که بتواند حداقل‌های زندگی را تأمین کند. ضمن اینکه شأنیت و کرامت رزیدنت و پزشک طرحی نباید فراموش شود.

دکتر طبائیان افزود: اگر حقوق و مزایا این افراد به درستی تأمین شود، در این افراد رضایتمندی خواهند داشت و خدمات بهتری به مردم ارائه خواهند داد. سود این مسئله برای مردم است. ما خدمت بهتر و درمان بهتری به مردم می‌دهیم.

نماینده ستاد دکتر جلیلی گفت: قطعا شغل شدن رزیدنتی در دولت آینده شدنی است. دکتر جلیلی معتقد هستند که مسئول سلامت کشور رئیس جمهور است و نه تنها وزارت بهداشت.

وی گفت: سلامت یک امر بین بخشی است. اینکه وزارتخانه بگوید من رزیدنتی را تبدیل به شغل می‌کنم، هیچوقت اتفاق نمی‌افتد. در واقع باید سازمان‌های اداری و استخدامی، برنامه و بودجه و… وارد شود تا این مشکل حل شود. باید از همه ظرفیت‌های دولت کمک گرفته شود تا مشکلات حل شود.

نماینده ستاد دکتر جلیلی افزود: قانونی به نام قانون عدالت آموزشی وجود دارد که از سال 93-92 اجرایی شد. براساس این قانون دانشجوها از مناطق خاص انتخاب می‌شوند و با رتبه‌های پایین‌تر می‌توانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و… بخوانند؛ اما این افراد باید تعهد دهند که پس از تحصیل در همان مناطق خاص خدمات ارائه دهند.

وی افزود: این طرح سه برابر دوره دوره تحصیل این افراد «نزدیک به 21 سال» زمان می‌برد اما مجلس دوره قبل این مدت زمان را به یک و نیم برابر تغییر داد. حالا اینکه عدالت اجرا می‌شود یا خیر، قضاوت با مردم است. ما هنوز نتوانسته‌ایم افرادی را که از این طرح فارغ‌التحصیل شده‌اند سازماندهی کنیم. نمی‌دانیم این افراد کجا هستند. دانشگاه عدم نیاز برخی از این افراد را زده است. حتی برخی از این افراد هنوز شروع نکرده‌اند.

دکتر طبائیان ادامه داد: هنوز ما به یک کارشناسی نرسیده‌ایم تا بررسی کنیم به چه تعداد نیرو نیاز داریم.  نکته بعدی که باید به آن توجه کرد، بحث نگهداشت نیرو است. هر چقدر برای مناطق کم‌ برخوردار نیرو ارسال کنیم اما به او امکانات و مشوق ندهیم، نیرو در آنجا ماندگار نخواهد بود.

وی گفت: هرچقدر که ظرفیت پزشکی افزایش پیدا کند، نیرو تربیت شود، تا زمانی که  نیرو به دلیل کمبود امکانات در مناطق محروم نمی‌ماند، آن منطقه با کمبود نیرو درمان مواجه خواهد بود. بنابراین قبل از اینکه به افزایش ظرفیت پزشکی برسیم، باید نگهداشت نیرو درمان را در مناطق کم برخوردار سازماندهی کنیم.

نماینده ستاد دکتر جلیلی افزود: مسئله دوم این است که لیست تمام نیروهایی را که به عنوان عدالت آموزشی گرفته‌اند، در بیاوریم، سازماندهی کنیم و بررسی کنیم که در حال حاضر آنها کجا هستند؟   این پزشک باید تا 10 سال در آن منطقه طرح بگذراند، ما در این 10 سال می‌توانیم دو دوره نیرو تربیت کنیم؛ آیا به این میزان نیرو نیاز داریم؟

وی ادامه داد: ما با افزایش ظرفیتی که زیرساخت نداشته باشد، مخالف هستیم. افزایش ظرفیت باید هدفمند، دارای زیر ساخت و براساس کمبودها انجام شود.

وی گفت: به عنوان مثال در رشته‌ای مانند گوارش، 900 فوق تخصص در کشور وجود دارد که 45 درصد از این پزشکان در تهران فعالیت می‌کنند. در این شرایط ما در کشور با کمبود فوق تخصص کبد و گوارش مواجه هستیم؛ اما اگر این تعداد از متخصصان در کل کشور تقسیم شوند شرایط متوسط رو به خوب خواهد بود در حالی که اکثر این افراد در تهران جمع شده‌اند. بنابراین ما در توزیع نیروی انسانی هم با مشکل مواجه هستیم.

 دکتر طبائیان افزود: بنابراین باید فکری به حال امکانات مناطق محروم کرد که افزایش تعرفه‌ها می‌تواند راه حل مناسبی باشد. اما باید در نظر گرفت که این افزایش نباید از جیب مردم پرداخته شود. همین الآن هم پرداختی از جیب مردم بالاست. باید با پرداختی حال حاضر مردم، پزشک در مناطق محروم، دریافتی بالاتری داشته باشد.

نماینده کمیته سلامت ستاد انتخاباتی دکتر جلیلی گفت: در طرح تحول سلامت دریافتی برخی از پزشکان خوب بود. در همان مقطع دکتر پزشکیان از اینکه پزشکان ایرانی چندین برابر از پزشکان خارجی دریافتی دارند، صحبت کرد و دقیقاً از همان زمان مشکل رزیدنت‌ها و پزشکان طرحی شروع شد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها