Generic filters
نامه دکتر ظفرقندی به رئیس جمهوری:

مرگ جوانان در تصادفات با سیاست افزایش جمعیت در تضاد است

دکتر ظفرقندی

رئیس مرکز تحقیقات ترومای دانشگاه علوم پزشکی تهران طی نامه ای به رئیس جمهوری نوشت: مرگ جوانان در تصادفات رانندگی فاجعه آمیز شده است. اگر به دنبال جوانی جمعیت هستیم در قدم اول باید از مرگ سالانه 17 هزار نفر از ایرانیان بر اثر حوادث ترافیکی که بخش عمده آنها جوانان هستند پیشگیری کنیم.

به گزارش ساعت سلامت، دکتر محمدرضا ظفرقندی، رئیس مرکز تحقیقات ترومای دانشگاه علوم پزشکی تهران در نامه به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری نوشت: با استناد به گزارش ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور از ابتدای تعطیلات نوروزی تا 15 فروردین امسال متاسفانه تعداد 1168 نفر از هموطنان عزیز به علت سوانح ترافیکی جان خود را از دست داده اند.

این میزان سوانح رانندگی در نوروز طی سالیان اخیر کم سابقه است. شوربختانه عمق فاجعه زمانی مشخص می شود که طبق استانداردهای جهانی باید تلفات مجروحان بستری در بیمارستانها تا یک ماه پس از حادثه را نیز به این ارقام اضافه کنیم.

ظفرقندی در این نامه افزود: مطلع هستید که با توجه به پژوهشهای صورت گرفته هم اکنون حوادث ترافیکی اصلی ترین عامل تلفات انسانی تا پیش از دوره سالمندی در کشور است. اما چرا در حالی که برخی کشورهای پیشرفته مرگهای ترافیکی خود را به صفر نزدیک کرده اند ما در حل این مهم تا این اندازه با مشکل مواجه هستیم؟

  رئیس مرکز تحقیقات ترومای دانشگاه علوم پزشکی تهران نوشت: 14 سال قبل سازمان جهانی بهداشت سند مهمی تحت عنوان «راهنمای کشورها برای مدیریت ایمنی جاده ها» منتشر کرد و در آن 6 توصیه کلیدی به دولتمردان مختلف ارائه کرد.

ستاد ملی مقابله با حوادث ترافیکی تاسیس کنید

وی افزود:  می توان به جرات ادعا کرد که اگر این راهکارها در کشور ما اجرایی شوند عمده این مشکلات حل خواهند شد. اولین توصیه سازمان جهانی بهداشت، تعیین یک نهاد عالی دولتی به عنوان متولی هدایت برنامه ملی ایمنی جاده هاست.

این سازمان توضیح می دهد که این نهاد مسئول باید در مورد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی پاسخگو بوده، اختیارات قانونی لازم را برای تصمیم گیری دارا باشد، توانایی مدیریت منابع (انسانی، مالی، تجهیزاتی و…) را داشته و توان هماهنگی های لازم در بین همه وزارتخانه ها، سازمانها، ارگانها و . . . که به هر نحوی در مقوله حوادث ترافیکی سهیم هستند را دارا باشد.

استاد جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:  سوالی که در اینجا مطرح است آن ست که آیا در حال حاضر کمیسیون ایمنی راهها که زیر نظر وزیر راه و شهر سازی فعالیت کرده و این مسئولیت به ایشان واگذار شده واجد چنین ویژگی هایی است؟

در حال حاضر بیش از 30 وزارتخانه، سازمان و نهاد همچون وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، صدا و سیما، خودرو سازان و…  متولی رسیدگی و اصلاح این شرایط هستند.

با توجه به آنکه بسیاری از این واحدها از نظر سازمانی زیر نظر وزیر راه قرار ندارند بسیاری از تصمیمات کمیسیون ایمنی راهها به خوبی اجرایی نمی شوند و معضلات خطیر این بحران همچنان باقی است.

ظفرقندی در این نامه افزود: در همین چارچوب، مرور تجارب موفق بعضی کشورهای پیشرفته، موید تبعیت آنها از این مدل و واگذاری این مسئولیت به رئیس جمهوری هستند. از سوی دیگر، تجربه راه اندازی ستاد ملی جمعیت و ستاد ملی مقابله با کرونا زیر نظر ریاست جمهوری برای حل بحرانهای کلانی که سازمانهای متعددی  را درگیر می کند پیش روی چشم ماست.

برای جوانی جمعیت اول جلوی مرگ 17 هزار نفر را در تصادفات بگیرید

اگر ما به دنبال جوانی جمعیت هستیم در قدم اول باید از مرگ سالانه 17 هزار نفر از ایرانیان بر اثر حوادث ترافیکی که بخش عمده آنها جوانان هستند پیشگیری کنیم.

رئیس سابق سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: جان کلام آن که، معضل مرگ و میر حوادث رانندگی در کشور به شرایط فاجعه آمیزی تبدیل شده است. اگر تاکنون در رسیدگی به این بحران ناکام بوده ایم باید بدانیم که مقابله با آن جز با عزم ملی و مسئولیت بالاترین مقام اجرایی کشور امکان پذیر نیست.

پیشنهاد می شود در گام اول همچون برخی کشورهای پیشرفته و با الگوبرداری از تجربه های موفق، ستاد ملی مقابله با حوادث ترافیکی با مسئولیت جناب عالی تشکیل و آسیب شناسی و ساماندهی شرایط و مشکلاتی که منجر به این فاجعه انسانی شده است هر چه زودتر در دستور کار قرار گیرد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها