Generic filters
برای حفظ سلامت و امنیت زائران

مرزهای 6گانه عراق بسته شد

میراحمدی

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور اعلام کرد: به دلیل اتفاقات نگران کننده ای که در مرزهای شلمچه و مهران به وقوع پیوست و مخاطرات جدی که برای امنیت و سلامت زائرین به وجود آمد، مرزهای ۶گانه منتهی به عراق تا اطلاع ثانوی بسته شد.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایلنا، مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره آخرین مصوبات ستاد اربعین افزود: باتوجه به وضعیت مرزهای منتهی به عراق جلسه فوق العاده ستاد مرکزی اربعین در مرز مهران با حضور فرماندهان عالی رتبه فراجا، استاندار ایلام و جمعی از مسئولان مربوطه با حضور وزیر کشور از ساعت 12 شب تا پنج صبح امروز (18 شهریور 1401) برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه ضمن بررسی وضعیت مرزهای خودمان و وقایعی که به وقوع پیوسته بود و با توجه به سفری که در عراق داشتیم و مذاکراتی که در آنجا صورت گرفت و تقاضاهایی که مقامات عراقی مبنی بر کاهش تعداد زوار ایرانی و مشکلاتی که در عراق مورد توجه واقع شد، تصمیم های جدید اتخاذ شد.

میر احمدی گفت: استمرار وضعیت فعلی قطعاً مخاطرات جدی برای امنیت و سلامت زائران دارد. این نکته مهمی بود که همه اعضای شرکت کننده در جلسه روی آن اتفاق نظر داشتند و بسیار نگران بودند.

علت نگرانی‌ها چه بود

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور گفت: اساس نگرانی عدم آمادگی و زمینه‌ها و بسترهای طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر کثرت جمعیت و هوای گرم؛ همه اینها دست به دست هم داد و ما را بر خلاف میل خودمان و جمع حاضر در جلسه به این نتیجه برساند که چون امنیت و سلامت عموم زائران خط قرمز است. بنابراین نتیجه این جلسه بعد از 5 ساعت شور و مشورت این شد که همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شود.

میراحمدی خاطرنشان کرد: قطعاً می‌دانیم تصمیم بسیار سختی بود اما به جهت اینکه امنیت و سلامت زائران با خطر جدی مواجه است این تصمیم سخت گرفته شد. بعد از اینکه این وضعیت اعلام شد و پایانه های مرزی تخلیه شد، دوباره موضوع را بررسی خواهیم کرد.

وی گفت: با توجه به اوضاع داخلی عراق، چگونگی انجام تفاهماتی که با مقامات عراقی داشتیم برای ایجاد سهولت و بسترهای لازم و همچنین بررسی سایر شرایط موجود، تصمیم گیری خواهیم کرد که چگونه مرزها باز شود و در آینده در مورد آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

اتوبوس‌ها برگردند

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ادامه داد: برای اینکه زائران مطلع باشند. اولا به همه پایانه های مسافربری ابلاغ شد. همه برنامه های سفر اتوبوسها به سمت مرزهای عراق از روز جمعه لغو شود. به اطلاع همه مسافران هم برسد، وجه بلیت خریداری شده زائران نیز به آنها مسترد خواهد شد.

میراحمدی تصریح کرد: زائرانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند. صرفاً کسانی که در پایانه های مرزی هستند. تلاش می شود طی ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان بخشی یا توجیه شوند که برگردند. یا اینکه با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند.

توقف صدور گذرنامه ویژه اربعین

وی گفت: این تصمیم قطعاً برای حفظ سلامت و برای حفظ امنیت زائران لازم بود. بایستی این تصمیم گرفته می شد. نکته دیگر در مورد گذرنامه هاست. تصمیم گرفته شد که صدور گذرنامه های ویژه اربعین متوقف شود. برای کسانی که درخواست گذرنامه دارند، گذرنامه ها صادر می شود و از طریق پست برای همه ارسال خواهد شد. بعد از اینکه وضعیت مورد ارزیابی قرار گرفت. اگر تصمیم جدیدی اتخاذ شد، تصمیم جدید را به استحضار ملت شریف ایران خواهیم رساند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها