Generic filters
سخنگوی انجمن متخصصین پوست و مو:

مافیای زیبایی در ایران چگونه کار می کند/ معرفی دستگاه لیزر چینی به نام ایرانی

پوست

سخنگوی انجمن متخصصان پوست و مو می گوید: مافیای بزرگی در حوزه زیبایی در ایران شکل گرفته است. افرادی با مدرک جعلی و تبلیغات دروغ با استفاده از مواد تقلبی و خطرناک با قیمت ارزان وارد این حوزه شده‌اند. موارد زیادی فلج و حتی مرگ گزارش شده و هیچ نظارتی هم بر کار این افراد نیست. حتی دانشگاه آزاد و جهاد دانشگاهی هم وارد آموزش زیبایی شده‌اند.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از فارس، دکتر محمد ناصح افزود: یکسری از افراد و شرکت‌های خصوصی از علاقه مردم به زیبایی سوء استفاده کنند و به تبلیغات جذاب و فریبنده‌ای روی آورده اند. مثلا از نظر آمار عمل جراحی بینی است ایران در صدر کشور‌های جهان قرار دارد.

وی گفت:‌ در این فضا عده‌ای منفعت طلب با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سایر روش‌های تبلیغاتی جذاب به دنبال سودجویی‌های خودشان هستند تا جایی که امروزه افرادی که فاقد صلاحیت پزشکی هستند به سرمایه‌گذاری و تأسیس کلینیک‌های زیبایی اقدام کرده‌اند.

ناصح ادامه داد: اغلب موسسان و گردانندگان اصلی کلینیک‌های تخصصی پوست و مو و مراکز و مطب‌های زیبایی افراد غیر پزشک هستند. حتی بسیاری از کلینیک‌های زیبایی به صورت زنجیره‌ای در حال تأسیس و گسترش هستند.

وی گفت: افرادی که بیشتر تاجر هستند موفقیت بیشتری دارند. این موضوع تا جایی پیش رفته است که در بسیاری از شهرستان‌ها با روش‌های تبلیغاتی فریبنده و استفاده از مواد تقلبی و بدون مجوز بیماران زیادی را جذب کرده و با قیمت‌های بسیار پایین در حال انجام امور زیبایی هستند.

وقتی می فهمند چه بلایی سرشان آمده که کار از کار  گذشته است

سخنگوی انجمن پوست و مو افزود:‌ زمانی افراد از این تقلب و سودجویی ها مطلع می شوند که کار از کار گذشته است. گاهی عوارض به قدری شدید است که قابل جبران نیست و فرد آسیب دیده تا آخر عمر باید رنج تحمل کند.

وی گفت: به دلیل نظارت ضعیف بر این مراکز غیرمجاز روز به روز شاهد گسترش و توسعه این نوع فعالیت‌ها هستیم. حتی آرایشگر‌ها، تجار یا پیراپزشکان‌ فاقد صلاحیت حوزه خدمات زیبایی شده اند. افراد زیادی با لیسانس مدیریت یا معماری با گذراندن یک دوره کوتاه مدت در این حوزه جویای کار هستند و با صراحت اعلام می کنند که درآمد کارهای زیبایی بیشتر از مهندسی است.

ناصح افزود: در بسیاری موارد حتی درآمد پزشکان متخصص پوست از این افراد کمتر است زیرا این افراد با فریب مردم مبالغ هنگفتی برای خود کسب درآمد می‌کنند. این افراد آناتومی بدن را نمی شناسند و با ورود غیر مجاز به این حوزه باعث معلولیت‌ها و جراحت‌های ماندگار و دائمی برای افراد می شوند.

ورود دانشگاه آ‌زاد و جهاد دانشگاهی به آموزش زیبایی

وی گفت: مراکز غیر مجاز آموزش خدمات زیبایی هم یک سوداگری جدید است. افرادی که کلاس های کاشت مو، تزریق ژل، بوتاکس، تزریق چربی و غیره برگزار می‌کنند. جذابیت این بازار آموزشی چنان گرم است که حتی گاهی مؤسسات معتبری مثل دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی و سایر ارگان‌های مشابه نیز اقدام به برگزاری چنین دوره‌های آموزشی می‌کنند در حالی که طبق قانون فقط دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز آموزشی دانشگاهی و انجمنهای علمی و تخصصی مجاز به ایجاد و اجرای چنین دوره‌هایی هستند.

سخنگوی انجمن پوست و مو افزود:‌ حتی شرکت‌های وارد‌کننده دستگاه‌های لیزر اقدام به برگزاری چنین کلاس‌های آموزشی می‌کنند و مدعی هستند که برای انجام آموزش در حوزه زیبایی صلاحیت دارند در صورتی که متخصص این رشته حتماً بایستی چندین سال در حوزه این آموزش ببیند و با انواع بیماری‌ها و آناتومی صورت و بدن افراد آشنا شود تا بتواند اعمال زیبایی انجام دهد.

وی گفت: در این مراکز افراد با مدرک قالیباقی یا حسابداری به عنوان تکنسین کاشت مو به افراد آموزش می دهند و هیچ نظارتی نیز بر این مراکز وجود ندارد.

ناصح گفت: در بین اعمال زیبایی ژل و بوتاکس بیشترین تقاضا را دارد. متأسفانه برخی افراد به دنبال دریافت این خدمات با قیمت‌های ارزان هستند. ارزان بودن این خدمات با استفاده از مواد نامرغوب و گا‌هی عارضه دار اغلب توسط افراد فاقد صلاحیت و در مراکز غیر مجاز انجام می شود. برخی از این مراکز روزانه صد‌ها نفر را پذیرش می‌کنند.

وی افزود:‌ استفاده از مواد نامرغوب می‌تواند باعث فلج شدن و آسیب بافت و ایجاد زخم‌های عمیق شود. بسیاری از افراد اطلاعی از مواد موجود در ژل ندارند و ممکن است عارضه آن پس از سال‌ها بروز کند. حتی ممکن است با مشکلات جدی بعدی در ژنتیک و وراثت همراه باشد.

مرگ و فلج دهان عارضه بوتاکس غیر استاندارد

سخنگوی انجمن متخصصان پوست و مو ادامه داد‌: هر غیر استاندارد می تواند، خطر آفرین باشد. اغلب مواد بی‌کیفیت به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود مثل بوتاکس چینی که عوارض زیادی دارد و فرد را دچار مشکلات جدی می‌ کند.

وی درباره عوارض تزریق مواد غیر استاندارد گفت:‌ تزریق بوتاکس غیر استاندارد و در مکان نامناسب می‌تواند باعث فلج شدن دهان و افتادن پلک شود و مدت‌های مدیدی فرد را درگیر عوارض ناخواسته کند. حتی مواردی از مرگ و میر را هم در این رابطه گزارش کرده‌اند.

ناصح درباره نظارت بر مراکز غیر مجاز زیبایی توضیح داد: سازمان نظام پزشکی فقط بر فعالیت پزشکان نظارت می کند. اما بازار تبلیغات و خدمات زیبایی فقط منحصر به پزشکان نیست و بسیار وسیع و غیر قابل کنترل است که افراد غیر پزشک بیشترین سودجویی را در آن دارند.

دستگاه لیزر ایرانی دروغ است

وی ادامه داد: به طور مثال چندی پیش نمایشگاه ایران هلث برگزار شد. برخی شرکت‌ها با حضور در این نمایشگاه اعلام کردند که دستگاه لیزر ساخت ایران داریم در صورتی که این ادعا دروغ است و دستگاه‌های چینی بی‌کیفیت را به جای دستگاه ایرانی به فروش می‌رسانند.

وی گفت: این مدعیان حتی حاضر نیستند به خریدار دستگاه مهلت تست بدهند. از سویی برخی شرکت‌ها با بستن قرارداد با افراد نا آگاه اقدام به تأسیس کلینیک زیبایی غیر مجاز می‌کنند و عملاً این حوزه را به تجارت تبدیل کرده‌اند. آنان به متقاضی به چشم کالا نگاه می‌کنند.

ناصح افزود: این شرکت‌ها برای متقاضیان کلینیک تأسیس می‌کنند و با روش‌های تبلیغاتی برایشان بیمار جذب می‌کنند و پس از مدتی آنها را به حال خود ر‌ها می‌کند. در این حالت هم آن فرد سرمایه‌گذار دچار ضرر و زیان مالی شده و از سوی دیگر به دلیل عدم آشنایی با تکنیک‌های پزشکی صدماتی به مراجعه‌کنندگان وارد می‌شود.

وی گفت: شرکت مشاور و مدعی برای حق مشاوره خود میلیارد‌ها تومن به جیب می‌زند و بعد هم کار را رها می کند. پس مراقب این گونه فریب کاری‌ها باشید.

وی افزود: در این الگو افراد غیرمتخصصی که وارد این حیطه کاری می‌شوند برای کسب درآمد دست به هر کاری می‌زنند و عملا به افراد سودجو یا کلاهبردار تبدیل می‌شود. کسی هم از آن‌ها نمی‌پرسد بر چه اساسی کلینیک تأسیس کرده‌اید. در حقیقت یک مافیای بسیار بزرگ و مخوف در صنعت زیبایی کشور شکل گرفته که مبارزه با آن به عزم جدی نیاز دارد.

متخصص جعلی پوست و زیبایی

ناصح ادامه داد:‌ کارشناسان فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها توسط شرکت‌های آرایشی و بهداشتی استخدام می‌شوند و در داروخانه‌ها مشغول به کار می شوند. شرکت‌ها با قرار دادن این افراد در داروخانه‌ها در پی تبلیغ و فروش محصولات خود هستند چه بسا بسیاری از لوازم و وسایل و کرم‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی بدون نظر پزشک و فقط بر اساس توصیه این فروشنده به بیمار داده می‌شود که جز هزینه برای بیمار چیزی به دنبال نخواهد داشت.

سخنگوی انجمن متخصصان پوست و زیبایی گفت:‌ متأسفانه عده‌ای از پزشکان غیرمتخصص با به کار بردن عناوین جعلی مثل متخصص زیبایی یا پزشک پوست و مو سعی دارند خود را به عنوان پزشک متخصص پوست و مو معرفی کنند. در حالی که وزارت بهداشت مبنای عنوان تابلو و سرنسخه را تخصص ذکر شده در دانشنامه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قرار داده است اما بعضی افراد با عنوان‌های مجهول سعی در گمراهی و فریب مردم دارند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها