Generic filters
نایب رئیس دوم سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی:

قیمت اصلاح نشود، کمبود داروهای بیماران خاص تشدید می‌شود

حامدی فر

نایب رئیس دوم سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: با اجرای طرح دارویار قیمت برخی داروها به خصوص داروهای بیماران خاص به میزان کافی افزایش نیافت. اگر قیمت این داروها هر چه زودتر اصلاح نشود باید منتظر کمبود شدیدتر این داروها در کشور باشیم.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از مهر، دکتر هاله حامدی فر، افزود: مهمترین چالش طرح دارویار، عدم تأمین به موقع بودجه است. و اینکه نتوانیم تأمین مالی درست را برای صنعت داروسازی کشور انجام دهیم.

وی افزود: صنعت داروسازی کشور بعد از اجرای طرح دارویار و آزاد شدن نرخ ارز، با چالش‌های زیادی مواجه شده است. اولاً در خیلی از داروها به خصوص داروهای بیماران خاص، افزایش قیمت مطابق با افزایش نرخ ارز و تورم اتفاق نیفتاده است. البته سازمان غذا و دارو قول داده که این موضوع را اصلاح کند.

حامدی فر ادامه داد: منتظر اصلاح قیمت داروها هستیم. اگر خیلی زود این موضوع اصلاح نشود، در زمینه تأمین داروهای بیماران خاص و داروهای «های تک» به مشکل می‌خوریم.

وی افزود: تا کنون در مورد تأمین داروهای تولید داخل بیماران خاص مشکل کمبود نداشته ایم. اما اگر مشکلات پیش روی طرح دارویار اصلاح نشود. مسلماً با کمبود مواجه خواهیم شد.

دچار کمبود مواد اولیه دارو شده‌ایم

نایب رئیس دوم سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تاکید کرد: از طرف دیگر، موضوع تأمین مالی و سقف تسهیلات در بانک‌ها است. که کاهش پیدا کرده و باید اصلاح شود. بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی دیگر از چالش‌های تولید کنندگان دارو است.

حامدی فر توضیح داد: ارزش افزوده همه کالاهای اساسی برای ترخیص از گمرک از ۹ درصد به یک درصد رسیده اما دارو از این امر مستثنی و خارج شده است. این موضوع، هزینه بسیار زیادی را به شرکت‌های دارویی داخلی تحمیل می‌کند. به طوری که خیلی از شرکت‌ها سفارش هایشان را ترخیص نکرده‌اند. به همین دلیل، دچار کمبود مواد اولیه دارویی شده‌ایم.

وی تصریح کرد: دارویار طرح بسیار خوبی است. ولی باید هر چه زودتر، وزارت صمت، سازمان غذا و دارو و سازمان برنامه و بودجه. یک نشست آنالیز را با درگیر کردن ذی نفعان برگزار کنند. و مشکلات طرح را که در مسیر اجرا ایجاد شده یا مشکلاتی که دیده نشده بود و می‌تواند طرح دارویار را با شکست مواجه کند، هر چه سریعتر اصلاح کنند.

اخبار مرتبط:

عاقبت دارویار

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها