Generic filters
متخصص زنان و زایمان:

قرص های ضدبارداری فقط با نسخه متخصص زنان داده می شود

متخصص زنان و زایمان گفت: فروش قرص های ضد بارداری بر اساس قانون جوانی جمعیت فقط با نسخه پزشک مجاز است و هر گونه غربالگری و مشاوره های غربالگری جنین نیز باید با تجویز و نسخه پزشک متخصص زنان باشد.

دکتر اعظم السادات موسوی در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: در یکسال گذشته و با ابلاغ قانونی جوانی جمعیت تغییرات متعددی در ارائه خدمات تخصصی زنان و زایمان صورت گرفته است. یکی از مهمترین بخشنامه هایی که در این زمینه ابلاغ شده، تغییراتی است که در ارائه خدمات غربالگری جنین بوده است.

وی گفت: بر اساس این ابلاغیه ها غربالگری جنین حتما باید با تجویز پزشک متخصص باشد و هر گونه مشاوره و غربالگری در سطوح پایین تر از پزشک متخصص در مراکز بهداشتی و پایگاههای سلامت ممنوع است و حتما باید در سطح پزشکان متخصص و فوق تخصص و با تجویز این دسته از پزشکان باشد.

موسوی ادامه داد: بخشنامه مهم دیگری که از طرف وزارت بهداشت و بعد از ابلاغ قانون جوانی جمعیت ابلاغ شده، این بود که قرص های ضد بارداری فقط با تجویز پزشک در اختیار افراد قرار می گیرد و فروش این قرص ها بدون نسخه پزشک در داروخانه ها ممنوع است.

وی گفت: قرص های ضد بارداری در گذشته جزو داروهای  OTC و بدون نسخه بود اما اخیرا فقط با نسخه پزشک عرضه می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: متخصصان زنان همیشه قرص های ضد بارداری را برای افرادی که اندیکاسیون و نیاز پزشکی برای استفاده از این قرص ها داشتند تجویز می کردند.

ممنوعیت فروش بدون نسخه قرص های اورژانس بارداری

دکتر موسوی ادامه داد: ممنوعیت های تجویز قرص های ضد بارداری مشخص است، مثلا افرادی که بیماری کبدی، سابقه میگرن، بیماری های پیشرفته کلیوی، یا برخی سرطان های وابسته به استروژن یا فشار خون کنترل نشده، جزو محدودیت های تجویز قرص های ضد بارداری بود.

وی گفت: در غیر این موارد یکی از روش های ایمن و اثربخش برای پیشگیری از بارداری، قرص های ضد بارداری هستند که اکنون با تجویز پزشک ارائه می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: این قرص ها علاوه بر پیشگیری از بارداری و جلوگیری از بارداری های ناخواسته، برای درمان های بیماری های متعددی مثل آندومتریوز، اختلافات قاعدگی یا اختلالات تخمک گذاری یا  PCO کاربرد دارند.

دکتر موسوی افزود: ابلاغیه اخیر باعث شده که دسترسی به قرص های ضد بارداری محدود شود و بیماران برای دریافت این دارو باید حق ویزیت به پزشک متخصص پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در گذشته قرص های اورژانسی ضد بارداری در داروخانه ها بدون نسخه عرضه می شد اما اکنون دیگر این قرص ها در داروخانه ها بدون نسخه عرضه نمی شود.

عوارض خطرناک سقط های غیر قانونی

رئیس سابق انجمن متخصصین زنان و زایمان گفت: کاهش دسترسی به داروهای ضد بارداری ممکن است موارد اقدام به سقط جنین غیر قانونی را افزایش دهد و متاسفانه سقط های غیر قانونی می تواند خطرات زیادی را متوجه زنان کند و عوارض جسمی، روحی و روانی و عوارض بهداشتی این نوع سقط ها بسیار زیاد و خطرناک است.

وی افزود: سقط های غیر قانونی عوارض زیادی دارد و علاوه بر خونریزی ها و پارگی های دستگاه تناسلی و عوارض دراز مدت زیادی مانند چسبندگی رحم، چسبندگی لگن و نازایی دائمی هم داشته باشد.

موسوی گفت: بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت استفاده از داروهای سقط جنین در مطب ها و مراکز درمانی ممنوع شده و به معنای مباشرت در سقط جنین است. محدودیت استفاده از این داروها و ممنوعیت آنها در مطب پزشکان از گذشته و قبل از قانون جوانی جمعیت هم وجود داشته است، همیشه در بیمارستان های خاص بوده و جزو داروهای خاص با نسخه پزشک بوده است اما متاسفانه این داروها به صورت قاچاق در بازار وجود دارد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها