Generic filters

طرح تعرفه خدمات دارویی برای تصویب به دولت رفت

اکبر رنجبرزاده

طرح تعرفه خدمات دارویی (حق فنی داروخانه) که از سوی سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان از سوی سازمان برنامه و بودجه برای طرح در دولت تایید شد.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایلنا، اکبر رنجبرزاده، معاون اجتماعی، حقوقی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی در رابطه با طرح تعرفه‌گذاری خدمات دارویی در کشور اظهار کرد: این موضوع امر جدیدی نیست و ده‌ها سال در داروخانه‌ها در حال انجام است و اکنون قرار است در بستر یک قانون کلی قرار داده شود.

وی بیان کرد: حق فنی داروخانه‌ها قبلا در چارچوب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های درون وزارتی بود. اگر هم شکایتی می‌شد بعضا مورد ایراد بعضی از دستگاه‌های قضایی و… قرار می‌گرفت.

معاون سازمان نظام پزشکی ادامه داد: با قانونمند شدن این موضوع، داروسازی که در داروخانه‌ مستقر است مکلف می‌شود نسخه‌ای را که پزشک تجویز کرده، ارزیابی و بررسی کند و تداخلات دارویی را اگر وجود دارد مشخص و نحوه مصرف آن را برای افراد توضیح و تشریح کند.

رنجبرزاده تأکید کرد: در این صورت داروساز و مسئول فنی که علم دارو را دارد مکلف است نسخه‌ای را که باید به بیمار بدهد کاملا تشریح و توضیح دهد. این اقدام هم به نفع مردم است و هم حق فنی بر اساس تعرفه‌گذاری دولت دریافت خواهد شد.

حضور مسئول فنی در داروخانه الزامی می شود

وی بیان کرد: بر این اساس داروخانه صرفا یک محل برای فروش دارو نخواهد بود و حضور مسئول فنی در داروخانه الزامی می شود و ناظران بر این اقدام نظارت خواهند کرد. در غیر این صورت داروخانه تبدیل به محلی برای فروش دارو خواهد شد و هر فروشنده‌ای می‌تواند دارو را به بیمار ارائه دهد که این موضوع در شأن و شایسته سیستم دارویی کشور نیست.

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: قیمت دارو همان گونه که مشخص شده به مردم عرضه می‌شود. فلسفه وجودی حضور مسئول فنی در داروخانه این است که نسخه‌ها را بررسی کرده،‌ تناقضات و خطاهای احتمالی پزشکان را احصا کرده و حتی با پزشک مشورت کند و در واقع مسئول فنی، فیلترکننده نهایی نسخه پزشکان است.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان این طرح را پیشنهاد داده و سازمان برنامه و بودجه نیز آن را پذیرفته است. امیدواریم در چند روز آینده در هیئت دولت تصویب و همانند حق فنی تشخیصی و درمانی، به زودی اجرایی شود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها