Generic filters
دبیر انجمن متخصصان عفونی:

زنان مبتلا به HIV می‌توانند فرزند سالم به دنیا آورند

ایدز

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور با اشاره به تولد کودکان سالم از والدین مبتلا به HIV گفت: اگر زنان مبتلا به HIV  به موقع شناسایی شوند و تحت درمان با داروهای ضد ویروس قرار بگیرند می توانند فرزندان کاملا سالم به دنیا آورند.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایلنا، آمتیس رمضانی افزود:یکی از موضوعات مهم در حوزه ایدز بارداری ایمن مبتلایان است.

وی ادامه داد: اگر فرد مبتلایی که قصد بارداری دارد از قبل اطلاع دهد، با انتخاب دوز داروها و نوع آنها، می توان ویروس را در حداقل‌ترین سطح نگه داشت که انتشار آن به نوزاد تقریبا غیر ممکن می شود.

رمضانی گفت: ضمن اینکه کودکی هم که به دنیا می‌آید تا یکسال تحت نظر قرار گرفته تا اطمینان از عدم درگیری او با بیماری حاصل شود. عموما مادرانی که تحت درمان بوده و به صورت مستمر داروهای خود را دریافت می‌کنند، کودکانشان نیز بدون درگیری با بیماری متولد می‌شوند.

دبیر انجمن متخصصان عفونی افزود:  در سال‌های 2015 و 2016 هدف شعارهای روز جهانی ایدز این بود که از تعداد مرگ‌های ناشی از ابتلا به ایدز بکاهیم.

وی با اشاره  به برنامه 90.90.90 سازمان جهانی بهداشت برای حذف ایدز در جهان. اظهار کرد: 90 نخست این است که باید بتوانیم 90 درصد از افراد مبتلا را شناسایی کنیم.دوم باید 90 درصد از افراد شناسایی شده را تحت درمان‌های ضد ویروس ببریم. سوم  سطح لود ویروس را در میان 90 درصد افراد تحت درمان کاهش دهیم. مهمترین مشکل ما عدم شناسایی افراد مبتلا است.

رمضانی تأکید کرد: وقتی بیماری شناسایی نشود، ویروس بین 10 تا 12 سال به صورت نهفته فعالیت می کند. همه سیستم ایمنی را نابود کرده و گلبول‌های سفید را از بین برده و سطح cd4   را کاهش می‌دهد.

کرونا توجه به ایدز را کم کرد

وی گفت: در این حالت بسیاری از عفونت‌ها که ممکن است که در بدن عمده افراد جامعه مشاهده نشود. در بدن این فرد مبتلا مشاهده شود یا اینکه به صورت مرتب تکرار عفونت را داشته باشیم.

دبیر انجمن متخصصان عفونی افزود: اگر در این دوران 10 تا 12 سال فرد مبتلا شناسایی شود. تحت درمان قرار بگیرد. سرعت بیماری کاهش پیدا کرده و با پایین آمدن سطح ویروس سیستم ایمنی تخریب نخواهد شد. طول عمر و کیفیت زندگی فرد بهتر می شود. و چه بسا زندگی نورمالی مانند سایر افراد جامعه پیدا می کند.

وی افزود: اگر افراد مبتلا به HIV شناسایی نشوند. چه بسا ندانسته با رفتارهای خود دیگران را هم به خطر می اندازند. و موجب ابتلا و افزایش خطر این بیماری در جامعه می شوند.

رمضانی یادآور شد: همیشه انگی بر روی این افراد وجود داشته است. این انگ موجب شده تا این افراد کمتر تمایل به شناسایی شدن داشته و تحت درمان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کووید19 نیز تا حدی تأثیرگذار بوده و چون بسیاری از مراقبت‌ها بر روی کووید متمرکز شد. در نتیجه شناسایی‌ها کمتر شد. افراد شناسایی شده نیز به دلیل ترس از کرونا کمتر به مراکز برای دریافت خدمات درمانی مراجعه کردند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها