Generic filters

رئیس سازمان غذا و دارو: تا پایان آذر مشکل کمبود دارو حل می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تا پایان آذر مشکل اصلی کمبودهای دارویی رفع خواهد شد و مردم از اوایل دی 1401 مشکل حادی در تأمین دارو نخواهند داشت.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از خانه ملت، دکتر حیدر محمدی در حاشیه نشست کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ( یکشنبه، ۶ آذرماه) افزود: رفع مشکلات مربوط به تأمین پایدار دارو در دو هفته گذشته در دستور کار قرار گرفته و تأمین دارو را از مسیرهایی که در داخل امکانپذیر باشد انجام خواهیم داد.

وی گفت: پیگیری تأمین نقدینگی مورد نیاز صنایع داروسازی و اعتبار مربوط به بالا بردن سطح تسهیلات بانکی و مشکلات مربوط به ارزش افزوده هم در دستور کار است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: اگر مشکلات تولیدکنندگان در رابطه با نقدینگی حل شود. بخشی از نیازهای دارویی رفع خواهد شد. البته ممکن است بخشی از نیاز از طریق تولید تأمین نشود. حدود دو درصد از کل بازار مربوط به واردات است که این مقدار را از طریق واردات تأمین خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اگر در بخشی از تولید دارو مشکل داشته باشیم و احساس کنیم رفع آن زمانبر است تا زمانی که به تولید پایدار و ذخیره قابل اعتماد برسیم واردات را در دستور کار قرار خواهیم داد. کما اینکه چند محموله آنتی‌بیوتیک و سرم وارد کشور شده و طی هفته جاری نیز محموله‌ های بزرگ وارد کشور خواهد شد و در آذرماه به ذخیره مناسبی از دارو خواهیم رسید.

محمدی گفت: تولیدکنندگان طبق برنامه‌ریزی انجام شده بخش زیادی از اقلام را در آذر تأمین کنند. برخی از تأمین کنندگان که مشکل قیمت داشتند با بررسی‌های انجام شده مشمول قیمت‌گذاری شدند و بخشی هم مشمول نبودند که از آنها خواستیم که مانند گذشته ادامه دهند.

افزایش 20 برابری تولید برخی آنتی بیوتیک‌ها

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: همیشه در برخی اقلام با کمبود حداقلی مواجه هستیم. ممکن است به دلایل خاصی مانند تحریم و مشکلات ایجاد شده برای خطوط تولید باشد.

محمدی گفت: بخشی از عدم تولید ناشی از عدم شناخت نیاز بوده است. بسیاری از شرکت‌های داروسازی با اعلام این نیاز شگفت‌زده شدند. تولید یکی از آنتی بیوتیک‌ها به ۲۰ برابر رسیده است. این موضوع برای برخی از شرکت‌ها به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نبود.

وی افزود: برخی شرکت‌ها نیز قصور داشتند که از طریق سیستم‌های نظارتی در حال پیگیری است. اگر عمدی بودن قصور آنها اثبات شود با آنها برخورد جدی خواهد شد. در حال حاضر همه تولیدکنندگان ۳ برابر ظرفیت تولید را افزایش داده اند. در مورد برخی آنتی‌بیوتیک‌ها بر اساس نیاز تا ۲۰ برابر نیز افزایش تولید داشتیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: رشد تولیدات داخلی برخی آنتی بیوتیک‎ها مثل کوآموکسی کلاو، ۲۰ برابر نسبت به ابتدای سال، سفیکسیم ۱۰ برابر و داروی آموکسی سیلین ۴ برابر بوده است.

وی اظهار داشت: به رغم پیگیری‌های مستمر با بانک مرکزی. تامین ارز و تسهیلات مدنظر سازمان غذا و دارو توسط بانک‌های عامل انجام نشده است. تامین ۴۰ قلم دارو، به دلیل عدم رفع مشکل نقدینگی شرکت‌هاست.

ورود 4 محموله آنتی بیوتیک به کشور

محمدی گفت: تاکنون ۴ محموله آنتی بیوتیک وارد کشور شده است. در چند روز آینده یک محموله دارویی جدید وارد کشور خواهد شد. اقدامات صورت گرفته با هدف رفع کمبودهای ضروری دارو تا ثبات بازار و رفع نیاز بیماران ادامه خواهد یافت.

 معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: میزان تولید آنتی بیوتیک های خوراکی و سرم از طریق تولید داخل افزایش یافته است. شرکت هایی که تخلفات آنها اثبات شده. به نهادهای بازرسی معرفی شدند. پس از این ابلاغ شد که هیچ شرکت دولتی به دلیل زیان‌ده بودن مجاز به توقف تولید و فروش نخواهد بود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها