Generic filters
رئیس کل سازمان نظام پزشکی:

دولت چهاردهم باید در حوزه سلامت به حکمرانی عقلانی توجه کند

دکتر محمد رئیس زاده

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: دولت چهاردهم باید در تصمیم گیری‌های حوزه سلامت به حکمرانی عقلانی توجه کند و بی عدالتی‌های نظام مند را حذف کند.

به گزارش ساعت سلامت دکتر محمد رئیس زاده در برنامه تلویزیونی کشیک سلامت افزود: یکی از انتظارات از دولت چهاردهم با محوریت وزارت بهداشت این است که این وزراتخانه نباید در انتهای تبعات و تصمیم گیری‌های کلان کشور باشد.

وی ادامه داد: هر پروژه مهم در کشور مانند زنجیری است که باید وزارت بهداشت در ابتدای آن تصمیم و پروژه حضور و مشارکت داشته باشد تا فقط تبعات تصمیمات با افزایش بار بیماری‌ها بر دوش این وزراتخانه سرازیر نشود. لازمه این کار داشتن پیوست سلامت برای همه پروژه‌های بزرگ است.

وی درباره جایگاه رئیس جمهور در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: فقط 25 درصد مولفه‌های سلامت بر عهده وزارت بهداشت است و 75 درصد بر عهده یا مرتبط با دیگر نهادها است. این مسئله به خوبی نقش شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را نشان می‌دهد.

دکتر رئیس زاده افزود: دبیری شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برعهده وزارت بهداشت است و گرفتن دبیری این شورا از وزارت بهداشت برخلاف سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی رهبر معظم انقلاب است، بنابراین رئیس جمهور آینده باید این شورا را فعال تر کند.

رئیس زاده گفت: تقدم بهداشت بر درمان نباید صرفا در کلام و زبان خلاصه شود و رئیس جمهوری آینده باید در این زمینه برنامه شفاف و عملیاتی داشته باشد.  رئیس جمهور آینده باید از وزیر بهداشت دولت خود، شاخص‌های حوزه سلامت را که دربرگیرنده شاخص‌های جهانی و ملی است، مطالبه کند. این امر با ارزیابی‌های علمی امکانپذیر است و نباید این ارزیابی‌های به صرف افتتاح چند پروژه خلاصه شود.

وی ادامه داد: بهره گیری از متخصصین رشته‌های مرتبط در جایگاه‌های مدیریتی وزارت بهداشت ضروری است. رئیس جمهور آینده باید از وزیر بهداشت دولت خود کارهای نکرده و معطل مانده را مطالبه کند. در این زمینه بسیار مهم است که گزارش سفرهای یک وزیر برای افتتاحیه‌ها نباید جزو ارزیابی‌ها قرار بگیرد، بلکه آن اقداماتی که اتفاقا سر و صدا ندارد و انجام نشده باید ارزیابی شود.

رئیس زاده ادامه داد: دولت چهاردهم به طور جد باید حوزه سلامت را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد، زیرا سلامت و امنیت دوشادوش هم از حوزه‌های دیگر از جمله آموزش، فناوری و … مهمتر است و جزو اولویت‌های یک زندگی اجتماعی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت حکمرانی عقلانی و واقعی در تصمیم گیری‌های حوزه سلامت از سوی دولت چهاردهم گفت: اینکه عنوان می شود قانون در کشور برای امور مختلف وجود دارد درست است اما باید برای آن قانون، ریل گذاری مشخص در راستای اجرایی شدن صورت پذیرد.

وی افزود: به طور مثال حدود یک دهه است که سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی رهبر معظم انقلاب ارائه شده است ولی اجرایی نشده زیرا به ریل گذاری اجرایی نیاز دارد و باید صد قانون دیگر تنظیم شود.

رئیس زاده با تاکید بر توجه دولت چهاردهم به نیروی انسانی در حوزه سلامت گفت: به طور مثال در خصوص قانونی جوانی جمعیت بسیار صحبت می‌شود ولی چرا درباره مشکلات 70 تا 80 هزار ماما که جزو نیروهای انسانی مهم در حوزه جمعیت هستند، جدی پرداخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: یا اینکه چرا وقتی در حوزه ارتقای بهداشت صحبت می‌شود مشکلات بهورزها برطرف نمی‌شود، یا چرا مشکلات 15 هزار دستیار برطرف نمی‌شود؟ این در حالی است که برای همه این موارد راه حل وجود دارد که نیازمند توجه جدی دولت است.

رئیس زاده گفت: برای مردم عدالت در سلامت بسیار اهمیت دارد و این مفهوم به معنای دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشت و درمان و حذف بی عدالتی‌های نظام‌مند است.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها