Generic filters
نماینده کمیته سلامت ستاد دکتر پزشکیان در مناظره با نماینده دکتر جلیلی:

دولت فقط 10درصد هزینه 600 هزار میلیارد تومانی سلامت را تامین می‌کند

دکتر علی ماهر

نماینده کمیته سلامت ستاد انتخاباتی دکتر مسعود پزشکان گفت: هزینه کل نظام سلامت کشور به بیش از 600 هزار میلیارد تومان رسیده است و دولت ادر بهترین حالت 10 درصد از این مبلغ را پوشش داده است و به زودی همین 10 درصد را هم نمی‌تواند پوشش دهد. مگر آنکه سیستم را بازمهندسی کنیم.

به گزارش ساعت سلامت دکتر علی ماهر در مناظره با سید امیر پاشا طبائیان نماینده کمیته سلامت ستاد دکتر سعید جلیلی افزود: صحبت دکتر پزشکیان در خصوص درآمد پزشکان ایرانی، در زمان خود بسیار درست بود که به بخشی از جامعه پزشکی، بعد از افزایش و واقعی کردن تعرفه‌ها  باز می‌گردد.

وی گفت: این پزشکان درآمدهای بسیار هنگفتی داشتند و با توجه به افزایش ناگهانی قیمت دلار در آن زمان، حرف دکتر پزشکیان بسیار درست بود. بنابراین مشکل رزیدنت‌ها از صحبت دکتر پزشکیان شروع نشد؛ بلکه مشکل از قبل بود. هدف از واقعی کردن تعرفه‌ها کاهش زیرمیزی بود که در مقطعی انجام شد و اگر منصفانه به آن نگاه کنیم؛ کاملاً از بین رفت.

دکتر ماهر ادامه داد: با عدم به روز نگهداشتن تعرفه‌ها دوباره با مشکل مواجه شدیم. اگر در حال حاضر گزارش‌ها را مشاهده کنیم در سال 93 کمترین میزان پرداخت از جیب ثبت شده که 36 درصد بود برای بخش غیردولتی «عمدتاً دندانپزشکی و زیبایی» و در بخش دولتی 8 درصد بوده است. اما در حال حاضر بالای 50 درصد هزینه های سلامت را مردم از جیب خودشان پرداخت می کنند و بخشی از خدمات از جمله نبود دارو، کمبود تجهیزات پزشکی و… به مشکل خورده است.

نماینده کمیته سلامت ستاد دکتر پزشکان گفت: سلامت یک ابر نظام است و نباید آن را ساده گرفت؛ زیرا اجزای آن به هم پیوسته است و بیش از ۸۰ درصد عوامل مؤثر بر سلامت، بیرون از توان وزارت بهداشت است، بنابراین باید رئیس جمهور به عنوان مسئول و متولی باشد تا بتوان تمام تصمیماتی که در حوزه سلامت گرفته می‌شود را عملیاتی کرد.

وی افزود: اگر دولت دکتر پزشکیان رأی بیاورد، با توجه به اینکه بسیار بر نظام سلامت مشرف هستند، امکان اجرای بیشتری خواهند داشت. در بحث پزشکان طرحی و پزشکان عمومی هم معضلاتی در کشور وجود دارد و فشار کاری بر پزشکان طرحی و رزیدنت‌ها باعث شده است تا با کمبود رزیدنت، خصوصاً در بخش‌هایی که تمایلی وجود ندارد و در نتیجه با کمبود فارغ التحصیل در دوره تخصص مواجه می‌شویم.

دکتر ماهر گفت: در هر بیمارستان باید متخصص زنان، داخلی، اطفال و بیهوشی وجود داشته باشد تا بتواند حداقل کارایی لازم را داشته باشد.  اما در بیمارستان‌های آموزشی، به جز آنکه نگاه آموزشی به رزیدنت وجود دارد، نگاه نیروی کار هم وجود دارد که البته در بسیاری از کشورها این گونه نیست.

وی ادامه داد: عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر سلامت موجود در کشور باعث شده که فشار بسیار زیادی بر روی رزیدنت و فارغ‌التحصیلان به وجود بیاید.

نماینده کمیته سلامت دکتر پزشکان گفت: در برخی شهرها، پزشک طرحی تبدیل به تک تخصص در شهری می‌شود. به عنوان مثال در سراوان تعداد زایمان‌ها بسیار زیاد و کمبود نیرو وجود دارد. در این شرایط نیرو مجبور است هر روز سر شیفت باشد.

وی افزود: از طرفی با نقص شدید نظام بیمه مواجه هستیم. زمانی که کارانه رزیدنت‌ها حداقل با 7 تا 8 ماه تأخیر پرداخت می‌شود، طبیعتاً زندگی پزشکی که در بالای سن 30-35 سالگی فارغ‌التحصیل شده است و قرار است در مناطق محروم شروع به کار کردن کند، دارای همسر و فرزند است و به امکانات رفاهی نیاز دارد و با نگرفتن مزایا، دچار یک فشار روحی و روانی شدید می‌شود.

دکتر ماهر گفت: آنچه که مورد نظر ما است این است که نظام پرداخت را از حالت کارانه‌ای در بیاوریم. باید ضرایب ترجیحی داشته باشیم. روش حال حاضر نقص جدی داشته و اصلاً با عدالت همخوانی ندارد. تعرفه ترجیحی در مناطق محروم باید برای همه پزشکان اجرا شود و درآمد پزشکان فعال در مناطق محروم بالاتر برود.

وی ادامه داد: زمانی که مشکلات سیاسی و اقتصادی را هدف بگیریم تمایل به ماندگاری پزشکان در کشور بیشتر خواهد شد. روی این مسئله کار شده و مقاله‌های آن را هم منتشر کرده‌ایم.  عوامل مؤثر بر ماندن پزشکان عمدتاً اقتصادی است و حل این مسئله با پر کردن فاصله بین پرداخت قابل انجام است. مانند اقدامات زیادی که صنعت بانکی برای صنعت و دارو انجام می دهد.

وی گفت: ما با پرداخت به روز و ثابت در مناطق محروم، ایجاد عوامل انگیزشی مانند فضای زندگی، امکانات رفاهی حداقلی و… می‌توانیم ماندگاری را افزایش دهیم و فشار را از روی دوش رزیدنت‌ها برداریم.

دکتر ماهر افزود: همین اقدامات باعث می‌شود تا مشکل عدم تمایل پزشکان به تخصص در برخی رشته‌ها مانند بیهوشی، طب اورژانس و… که بسیار اهمیت دارند، حل یا کم خواهد شد.

وی گفت: مجلس صحبت از افزایش ظرفیت می‌کند، در حالی که در برخی رشته‌ها دانشجو حاضر به شرکت کردن در آن رشته نیست. افزایش ظرفیتی که پر نشود چه فایده‌ای دارد؟ اکثر کسانی هم که شرکت می‌کنند انصراف می‌دهند و به فارغ‌التحصیلی نمی‌رسد.

نماینده کمیته سلامت دکتر پزشکیان ادامه داد: رزیدنتی در همه جای دنیا شغل است. در کشورهای دیگر بر روی انتخاب رزیدنت بسیار دقت می‌شود و به سختی وارد کار آموزشی می‌شوند اما در عین حال با او مانند مربی هیأت علمی رفتار می‌شود.

وی گفت: بر روی این مسئله باید کار کارشناسی انجام و مدل‌های جهانی بررسی و از آنها الگو گرفته شود. همچنین باید امکان جبران خدمات رزیدنت‌ها به بهترین شکل ممکن وجود داشته باشد. یک رزیدنت از سال دوم آموزش خود در کنار پزشک، کار درمانی انجام می‌دهد. بنابراین باید از مزایای درمانی که انجام می‌دهد برخوردار باشد؛ و این مسئله قابل اجراست.

دکر ماهر ادامه داد: البته باید در نظر گرفت که رزیدنت در حال گذراندن دوره آموزش است و باید فرصت درس خواندن هم داشته باشد؛ بنابراین باید میزان ساعت کاری و شیفت‌های او استاندارد باشد.

وی گفت: در هیچ کجای دنیا بیشتر از 12 شیفت در ماه برای یک رزیدنت، پذیرفته شده نیست؛ در حالی که بسیاری از رزیدنت‌های ما 30-20 شیفت کار می‌کنند.ما معتقد هستیم که زیرساخت‌ باید مهیا شود و عدالت آموزشی نیاز است.

نماینده کمیته سلامت دکتر پزشکان افزود: بحث عدالت آموزشی از سال 1332 مطرح بوده است. حتی در سال 1332 فارغ‌التحصیلان در مراکز استان‌ها حق گرفتن پروانه مطب نداشتند مگر اینکه در مناطق محروم ارائه خدمات می‌کردند.

وی ادامه داد: قبل از سال 1392 معضلی به نام سهمیه مناطق محروم وجود داشت که براساس آن پزشک طرحی باید سه برابر مدت زمان تحصیل خود در مناطق محروم خدمت می‌کرد که بعدها در مجلس و وزارت بهداشت این مدت زمان کم شد.  از نظر ما هم باید با افزایش خدمات، بالا بردن رفاه اجتماعی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و پرداخت‌های مناسب ماندگاری این پزشکان در مناطق محروم را افزایش داد.

دکتر ماهر گفت: در حال حاضر ما در شهر تهران با ازدحام پزشک مواجه هستیم اما در چهار استان غربی کشور، یک متخصص قلب و عروق هم نداریم. وضعیت اصلا مناسب نیست. باید قدر متخصصان را بدانیم و از مهاجرت آنها جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر راندهای بالینی بیمارستانی کشور، غیر استاندارد بوده و تعداد وحشتناکی از دانشگاه‌هایی با  50 تا 140 نفر تشکیل می‌شود. با این وضعیت حتماً کیفیت آموزش پایین آمده است. بنابراین باید با زیرساخت‌های مناسب، بیمارستان‌های آموزشی لازم و… مهیا شود.

دکتر ماهر گفت: دیگر تمایلی به هیأت علمی شدن در دانشگاه‌ها وجود ندارد، تمایلی به استخدام وجود ندارد.  ما می‌خواستیم 12 هزار پرستار در تهران استخدام کنیم اما فقط 500 نفر ثبت‌نام کردند. با این وضعیت می‌خواهیم تخت افتتاح کنیم؟ افتتاح تختی که برای آن نیروی انسانی وجود ندارد، شوخی بیش نیست.

وی ادامه داد: ما یک بحثی داریم تحت عنوان پوشش فراگیر سلامت که هر سه ستون آن را باید با یکدیگر نگاه کرد. باید بتوان کیفیت خدمات را بالا نگهداشت، باید نیروی انسانی کافی داشته باشیم و توان پرداخت کافی برای مردم هم داشته باشیم. طبیعتاً برای داشتن اینها باید زیرساخت داشته باشیم.

نماینده کمیته سلامت دکتر پزشکان گفت: اگر قرار باشد بی‌هدف ظرفیت افزایش پیدا کند، کیفیت کاهش پیدا می‌کند. همچنین توان پرداخت مردم هم کاهش پیدا می‌کند.  در چند سال آینده به دلیل بالا رفتن قیمت تکنولوژی و پیر شدن جمعیت، بودجه‌ای که امسال به کل نظام سلامت داده شده، جوابگوی بخش قلب و عروق خواهد بود.

دکتر ماهر گفت: در حال حاضر هزینه کل نظام سلامت کشور بیش از 600 هزار میلیارد تومان است. دولت در سال جاری در بهترین حالت 10 درصد از این مبلغ را پوشش داده است. به زودی همین 10 درصد را هم نمی‌تواند پوشش دهد. مگر آنکه سیستم را بازمهندسی کنیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها