Generic filters

درخواست وزارت بهداشت از دولت برای اختصاص یارانه لبنیات

شیر

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد: افراد در گروه های سنی مختلف به روزانه 2 تا 4 واحد لبنیات نیاز دارند اما مصرف لبنیات در کشور ما پایین و حدود 1 واحد در روز است به همین علت از دولت خواسته ایم یا قیمت لبنیات را تعدیل کند یا برای مصرف آن به خانواده ها یارانه اختصاص دهد.

به گزارش ساعت سلامت دکتر احمد اسمعیل‌زاده افزود: وزارت بهداشت با با وزارتخانه‌های رفاه، صمت، جهاد کشاورزی و … جلسات زیادی برگزار می‌کند تا مداخله برای تعدیل قیمت لبنیات انجام شود یا دولت یارانه ای را برای لبنیات تخصیص دهد.

وی ادامه داد: با توجه به مالیات‌هایی که از کالاهای آسیب‌رسان گرفته می‌شود، دنبال این هستیم که دولت مقداری از این مالیات را به موادغذایی مفید برای سلامت از جمله لبنیات تخصیص دهد. این مهم هنوز اجرایی نشده است اما شدیدا بر این تصمیم تاکید داریم.

وی گفت: وضعیت مصرف لبنیات در کشور ما مطلوب نیست. اگر براساس آمارهای جهانی نگاه کنید در کشورهای غربی مصرف لبنیات بسیار بالا است و همین موضوع هم گاهی باعث دردسر شده است که به افزایش دریافت کالری دامن می‌زند؛ اما، مشکل در کشور ما این است که مصرف لبنیات کم است.

اسمعیل‌زاده ادامه داد: نیاز به لبنیات در گروه‌های سنی مختلف از ۲ تا ۴ واحد متفاوت است. لبنیات منبع غنی تامین کلسیم، پروتئین و ویتامین B۲ است و اگر از طریق لبنیات تامین نشود یا مجبور هستیم مکمل‌های غذایی دریافت کنیم یا باید سایر مواد غذایی را در حد زیادی مصرف کنیم

وی گفت: متاسفانه مصرف لبنیات در کشور ما به اندازه یک واحد در روز است. در حالی که نیاز هر فرد روزانه دو تا سه واحد لبنیات است. این نیاز در کودکان و افراد سالمندی که مبتلا به پوکی استخوان هستند و زنان باردار و شیرده اهمیت دو چندان دارد.

تدوین برنامه افزایش مصرف لبنیات

اسمعیل زاده افزود: امسال برنامه افزایش مصرف لبنیات را تدوین کردیم که با همکاری شورای عالی سلامت و امنیت غذایی پیش می‌رود. هدف نهایی این برنامه این است که بتوانیم از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۵ مصرف لبنیات را در کشور حداقل ۲۵ درصد ارتقا دهیم. برای دستیابی به این هدف دو استراتژی انتخاب کردیم که یکی آموزش و یکی افزایش دسترسی است.

وی گفت: در بخش آموزش، هم در مدارس و هم در مراکز جمعی و رسانه‌ها از طریق شهرداری‌ها و … اقدام می‌کنیم و با همکاری شورای عالی سلامت و امنیت غذایی دست به دست هم داده‌ایم تا بتوانیم اهمیت مصرف لبنیات را برای تمام گروه‌های سنی روشن کنیم تا مردم از هزینه‌هایی که برای غذا می‌کنند، بخشی را به مصرف لبنیات اختصاص دهند.

بازگشت آرام شیر به مدارس

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود:‌ تاکید وزارت بهداشت بر روی برقرار شدن برنامه شیر مدرسه است که خوشبختانه با خبرهایی که می‌رسد این برنامه هم امسال آرام آرام آغاز می‌شود.

او ادامه داد: تاکید این است که شیر مدرسه به صورت پنج با در هفته برای گروه‌های در حال رشد در مدارس توزیع شود که فعلا با توجه به محدودیت اعتبار قرار است دو بار در هفته در مدارس آن هم با اولویت مناطق کم برخوردار و مدارس ابتدایی توزیع شود. خوشبختانه برنامه شیر مدرسه در برنامه هفتم توسعه هم دیده شده است که سبب افزایش دسترسی به لبنیات می‌شود.

طب ایرانی مخالفتی با مصرف لبنیات ندارد

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تاکید کرد: یک بحث در مورد لبنیات در کشور فضای مجازی و اطلاعات فضای مجازی و اختلافاتی است که از دید طب ایرانی و حوزه تغذیه و نظام سلامت در این زمینه وجود دارد. با دوستان دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت هم جلساتی برگزار می‌کنیم که بتوانیم یک «حقیقت‌نامه» به عنوان موضع واحد دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و دفتر طب ایرانی منتشر کنیم که مشخص شود در این زمینه اختلافی نداریم و هر دو دفتر بر مصرف لبنیات تاکید دارند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط:

وزیر بهداشت متوجه نیست حذف شیر از سبد غذایی مردم چه فاجعه‌ای به بار می آورد

هشدار استفاده از روغن پالم در لبنیات سنتی

شیوع ۴۲ درصدی پوکی استخوان در ایران/ بی‌خبری ۶۸ درصد پرخطرها

توان مردم برای خرید مواد غذایی کاهش یافته است

نظارت وزارت بهداشت بر مواد غذایی کافی نیست

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها