Generic filters
خطر توقف تولید بسیاری از تجهیزات پزشکی

درخواست مرآت از گمرک برای کاهش فوری عوارض مواد اولیه تولید تجهیزات پزشکی

انجمن مرآت طی نامه ای خطاب به معاون فنی گمرک کشور از وی خواست با توجه به مشکلات متعدد تولیدکنندگان اقلام پزشکی و مصوبه سران قوا و نیز قانون بودجه نسبت به کاهش هر چه سریعتر عوارض گمرکی واردات مواد اولیه و اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از 4 به یک درصد اقدام کند.

به گزارش ساعت سلامت، انجمن رفع موانع و انتقال تکنولوژی و دانش های نوین به تولیدکنندگان، تامین کنندگان و متخصصین تجهیزات و ملزومات پزشکی،آزمایشگاهی، دندانپزشکی و دارویی و خدمات فنی مهندسی و کنترل کیفی ایران (مرآت) امروز ( 13 آذر) این نامه را خطاب به فرود عسکری، معاون فنی و امور گمرکی جمهوری اسلامی ارسال کرد.

در این نامه آمده است: همان طور که استحضار دارید به موجب بند (ز) تبصره (٦) قانون بودجه سال ١٤٠٢ نرخ چهار درصد حقوق گمرکی واردات قطعات ساخت، مواد اولیه و واسط های تولید اقلام تجهیزات و ملزومات پزشکی در صدر بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی برای ماشین آلات و تجهیزات قطعات مواد اولیه و واسطه ای تولیدی صنعتی، معدنی و کشاورزی به یک درصد تقلیل می یابد.

در ادامه این نامه آمده است: همچنین به موجب بند یک مصوبات جلسه هشتاد و نهم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مورخ سوم خرداد 1402 حقوق گمرکی ملزومات تجهیزات مصرفی پزشکی به یک درصد تقلیل می یابد.

مرآت در این نامه هشدار داد: در حال حاضر و از چند ماه قبل خطوط تولید بسیاری از تولیدکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی به دلیل رسوب مواد اولیه و قطعات واسط یدکی دستگاهها در گمرک با وقفه مواجه شده است و متاسفانه هم اکنون برخلاف نص صريح قانون بودجه ۱۴۰۲ و مصوبات جلسه ۸۹ شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مورخ 31 خرداد 1402 عمل می شود.

این نامه می افزاید: از طرفی بابت اقلام فوق الذکر که پیش از این با حقوق گمرکی یک درصد ترخیص شده است نیز تسریع در صدور مطالبه نامه کسر دریافتی از سوی دفتر واردات گمرک جمهوری ایران به گمرکات کشور ابلاغ شده است.

انجمن مرآت افزود: با توجه به اینکه این روزها تولیدکنندگان شریف حوزه گسترده و متنوع تجهیزات و ملزومات پزشکی و مصرفی با انواع مشکلات ناخواسته دیگر حاصل از شرایط تحریم های ظالمانه دشمنان دست و پنجه نرم می کنند و با صبوری و پایداری هم راستا با نظام سلامت، دغدغه مند تامین فوری و کافی اقلام مورد نیاز مراکز درمانی سراسر کشور هستند. کمک کنیم تا بیش از این دچار وقفه سردرگمی و بلاتکلیفی و پرداخت حقوق گمرکی بر مبنای ۴ درصد نشوند و تولیدکنندگان صرفاً به ارتقا کمی و کیفی تولید محصولات خود توام با کفایت و فوریت بیاندیشند.

«همچنین پیشنهاد می شود در همکاری فی مابین سریع با سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت فایل فهرست کد ردیف تعرفه های اقلام مذبور به هر ترتیب و با هر فرمتی که صلاحدید طرفین همکاری است در سامانه های ذیربط به روزرسانی شده و مبنای تقلیل حقوق گمرکی از 4 درصد به یک درصد و فراهم شدن تسهیلات برای ترخيص اقلام مورد نیاز فوری تولیدکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی قرار گیرد».

مرآت در این نامه نوشت: از جناب عالی که معاونت فنی امور گمرکی را بر عهده دارید و همچنین سابقه طولانی و سال ها همکاری و کمک به نظام سلامت را در کارنامه ارزشمند اجرایی خود دارید و تبعات و مخاطرات روانی و امنیتی کمبود اقلام تجهیزات و ملزومات پزشکی و مصرفی و … برایتان ملموس بوده و هست، انتظار می رود وقفه و سردرگمی و بلاتکلیفی پیش آمده را به فوریت مرتفع نموده و درخواست مبتنی بر اجرای قانون مورد اشاره در نامه مورخ 24 آبان 1402 جناب آقای دکتر غفارزاده مدیر کل اداره تجهیزات پزشکی از آن معاونت هر چه سریعتر محقق گردد.

اشاره مرآت به نامه مورخ 24 آبان دکتر جلال غفارزاده مدیر کل تجهیرات پزشکی سازمان غذا و دارو خطاب به معاون فنی امور گمرکی است که در آن نامه بر کاهش عوارض گمرکی ماشین آلات و تجهیزات، قطعات مواد اولیه و واسطه ای، تولیدی صنعتی معدنی و کشاورزی از چهار درصد به یک درصد است.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت در این نامه نوشته بود: با توجه به بند یک مصوبات جلسه هشتاد و نهم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مورخ  31 خرداد 1402 خواهشمند است به لحاظ اهمیت موضوع و جلوگیری از رسوب کالاها و تامین به موقع اقلام تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی نسبت به ابلاغ ردیف کد تعرفه های اعلامی که به تفکیک گروه کالایی و با ارائه توضیحات برای گمرک ارسال شده است دستور اقدام لازم به گمرکات اجرایی را مبذول فرمایید.

دکتر غفارزاده نیز در این نامه تاکید کرد: به موجب بند یک مصوبات جلسه هشتاد و نهم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مورخ 31 خرداد 1402، حقوق گمرکی ملزومات و تجهیزات مصرفی پزشکی به یک درصد تقلیل می یابد.

وی افزود: اقلامی نظیر کالای سمعک و تست قند خون مصرفی و توانبخشی جزء دستگاههای سرمایه ای و قابل نصب در مراکز درمانی نبوده و دارای ماهیت متفاوت با دستگاه هاست. همچنین شایان ذکر است با توجه به اینکه اداره کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در حال بازنگری و به روز رسانی تعرفه های تجهیزات و ملزومات پزشکی است تاکید میشود ترخیص کلیه اقلام تجهیزات و ملزومات پزشکی با اظهار نظر این اداره کل از طریق سامانه TTAC صورت پذیرد.

درخواست مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و انجمن مرآت به گمرک کشور برای اجرای مصوبات مبتنی بر کاهش نرخ عوارض واردات ، ماشین الات و مواد اولیه تولید تجهیزات پزشکی بعد از آن مطرح شد که علی صدری خواه سرپرست دفتر واردات گمرک در نامه ای به تاریخ 23 مهر 1402 عدم شمول بند اول مصوبات جلسه هشتاد و نهم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به دستگاه ها و تجهیزات پزشکی غیر مصرفی را اعلام کرد.

سرپرست دفتر واردات گمرک کشور در این نامه نوشته بود: پیرو بخشنامه های مورخ  25 خرداد 1402 و 10 مرداد 1402  در خصوص کاهش حقوق گمرکی از ۴ به یک درصد ملزومات و تجهیزات مصرفی پزشکی، عدم شمول کاهش حقوق گمرکی به دستگاههای پزشکی و تجهیزات پزشکی غیر مصرفی اعلام می شود.

وی افزود: بر این اساس چنانچه از ابتدای سال ۱۴۰۲ دستگاههای پزشکی ( نظیر دستگاههای ذیل تعرفه ۹۰۱۸) و تجهیزات پزشکی غیر مصرفی استناد بخشنامه مزبور با حقوق گمرکی یک درصد ترخیص شده باشد سریعا و با مد نظر قرار دادن مهلت مقرر شش ماه موضوع ماده (۱۳۵) قانون امور گمرکی نسبت به صدور مطالبه نامه کسر دریافتی جهت کالاهای مزبور با رعایت کامل سایر مقررات اقدام لازم معمول نشود.

صدری خواه در ای نامه تاکید کرده بود: به موجب بخشنامه مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۰ از ابتدای سال ۱۴۰۲ صرفا ملزومات و تجهیزات مصرفی پزشکی با لحاظ سایر شرایط بخشنامه مشمول حقوق گمرکی یک درصد است و این کاهش حقوق گمرکی شامل دستگاه های پزشکی و تجهیزات پزشکی غیر مصرفی نمی شود.

وی افزود: چنانچه طی فهرست ۶۴۷ ردیف تعرفه موضوع این بخشنامه کالاهای دستگاه های پزشکی و تجهیزات پزشکی غیر مصرفی و کالایی به جز«ملزومات و تجهیزات مصرفی پزشکی»، مشمول کاهش حقوق گمرکی به یک درصد نخواهد بود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها