Generic filters
مدیر کل برنامه ریزی اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی:

دارو به طور میانگین چقدر گران شد

دارو

با اجرای طرح دارویار، داروهای موجود در فهرست دارویی و بیمه ای کشور، دوباره قیمت گذاری شدند اما درباره میزان افزایش قیمت دارو اختلاف نظر وجود دارد. برخی کارشناسان از میانگین افزایش 48 درصدی قیمت دارو خبر می دهند، در حالی که برخی مسئولان مانند مدیر کل برنامه ریزی اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی از میانگین افزایش 120 درصدی قیمت دارو سخن می گویند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی گفت: با اجرای طرح دارویار و قیمت گذاری جدید، دارو به طور میانگین 120 درصد گران شد. 90 درصد نقدینگی داروخانه‌ها از طریق بیمه‌ها پرداخت می شوند بنابراین اکثر این مراکز برای خرید دارو نقدینگی کافی ندارند.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آرش انیسیان امروز در یک برنامه تلویزیونی افزود: تامین اجتماعی مطالبات داروخانه‌ها را از مرداد ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱ پرداخت نکرده بود و این امر داروخانه را با مشکل کمبود نقدینگی برای خرید دارو از شرکتهای پخش مواجه می کند.

او گفت: قیمت دارو به طور میانگین ۱۲۰ درصد گران شده است و اگر سامانه بیمه قطع باشد، بیماران باید هزینه این افزایش قیمت دارو را بپردازند و توان آن را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: این نگرانی وجود دارد که به خاطر عدم تامین نقدینگی شرکت‌های خصوصی. اجرای طرح دارویار به مشکل بخورد و برداشت اشتباهی از صحبت‌های روسای جمهور و مجلس درباره طرح دارویار صورت گرفته است.

انیسیان گفت: تعجب می‌کنم که سازمان تامین اجتماعی می‌گوید برای تسویه حساب با داروخانه‌ها بودجه ندارم. دولت باید به داروخانه‌ها وام‌های کم بهره بدهد.

 وی گفت: طرح دارویار طرح بسیار خوبی است و خیلی زودتر باید اتفاق می‌افتاد. اما اگر منابع مالی پایدار برای آن تامین نشود، مردم در تامین دارو دچار اختلال می‌شوند.

انیسیان ادامه داد: یکی از ابهامات مهم طرح دارویار، نحوه مواجهه بیمه‌های تکمیلی با آن است.

طرح دارویار جیست؟

به گزارش ساعت سلامت، دولت از ۲۳ تیر اجرای طرح دارویار را آغاز کرد. با اجرای این طرح معادل یک میلیارد دلار به سازمانهای بیمه گر برای جبران افزایش قیمت دارو، داده می‌شود. تا قیمت دارو برای مردم ثابت بماند.

با اجرای این طرح، ۱۱۹ قلم داروی بدون بیمه نیز تحت پوشش قرار گرفت. ۳۶۶ قلم داروی ضروری و پرمصرف که در گذشته تحت پوشش بیمه نبودند نیز مشمول حمایت بیمه‌ای شد.

قرار است افزایش قیمت دارو از سوی بیمه های پایه جبران شود. دو سازمان بیمه گر پایه اصلی در کشور سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی هستند. مسئولان سازمان بیمه سلامت از تسویه حساب ماهانه با داروخانه و پرداخت اسناد داروخانه ها تا تیر 1401 گفته اند. اما مسئولان سازمان تامین اجتماعی در این زمینه اظهار نظری نکرده اند.

دکتر محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران به خبرنگار ساعت سلامت گفت: با وجود افزایش قیمت داروها، هیچ افزایش پرداختی برای مردم اعمال نمی‌شود. بیمه‌ها افزایش قیمت دارو را هر چقدر که باشد، پوشش می‌دهند.

وی افزود: اعتبار اولیه برای پوشش هزینه داروها با قیمت جدید در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است. به تدریج در هر مرحله با ارسال مستندات و اسناد هزینه داروها بقیه اعتبار مورد نیاز به سازمان‌های بیمه داده می‌شود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها