Generic filters
رئیس سازمان غذا و دارو:

داروها و تجهیزات پزشکی گرانقیمت ردیابی می‌شوند

حیدر محمدی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با استفاده از ابرسامانه تیتک داروها و تجهیزات پزشکی گرانقیمت و پرمصرف که ریسک قاچاق و خروج از زنجیره مصرف را دارند، رهگیری و ردیابی می‌شوند.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایسنا، دکتر حیدر محمدی افزود: برای بیش از ۱۳۰۰ قلم داروی گرانقیمت و پرمصرف استعلام در داروخانه و به نام بیمار انجام می‌شود و بالغ بر ۶۰۰ قلم تجهیزات پزشکی نیز در مراکز درمانی ثبت شده و استعلام می‌شوند.

وی گفت: بسیاری از فرایندها را از طریق سامانه تیتک رهگیری می‌کنیم. در همین راستا همه فرایندهای صدور مجوز در سامانه تیتک انجام می‌شود.

دکتر محمدی افزود: در قالب این سامانه این قابلیت وجود دارد که بدانیم تولید کننده‌هایی که در سامانه تیتک ثبت شدند چه تعداد از فرآورده‌های سلامت محور (دارو و تجهیزات) را تولید کرده و تحویل پخش دادند و شرکت پخش چه تعدادی را از چه کسی تحویل گرفته است، چه تعداد در کدام شرکت پخش و در کجای کشور است و تحویل کدام داروخانه یا مرکز درمانی شده است.

وی گفت: در نهایت می‌توانیم بگوییم بخش بزرگی از این موارد که از نظر ریالی حدود ۵۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند، تحویل کدام بیمار شده است. اینکه تحویل کدام بیمار شده است مربوط به این است که رهگیری کنیم دارو یا تجهیزات مربوطه از زنجیره خارج نشوند.

وی گفت: طبیعتا این رهگیری برای اقلامی انجام می‌شود که از نظر اقتصادی به صرفه‌تر باشد؛ چرا که یکسری از اقلام به دلیل پایین بودن قیمتشان توجیه ندارد که همه این مسیر را برایشان انجام دهیم.

ردگیری مصرف 1300 دارو و 600 وسیله پزشکی گرانقیمت

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ابتدای این طرح در سال ۱۳۹۲ تنها مربوط به کالاهایی بود که قیمتشان بالا بود و قاچاق می‌شدند. اکنون برای بیش از ۱۳۰۰ قلم داروی گرانقیمت و پرمصرف استعلام در داروخانه و به نام بیمار انجام می‌شود و تعداد زیادی از تجهیزات پزشکی که بالغ بر حدود ۶۰۰ قلم در مراکز درمانی است، استعلام صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: این روند در حال توسعه به سایر اقلام است و در مجموع اکنون بخش عمده‌ای از اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی که ریسک قاچاق معکوس و خروج از زنجیره دارند، استعلام گرفته می‌شوند.

محمدی ادامه داد: در داشبوردهایی که در ابرسامانه تیتک ارایه کردیم، کل این موارد، تعداد مصرف این اقلام و همچنین اقلامی که مشمول کمبود هستند نیز مشخص است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داشبوردهایی که در ابرسامانه تیتک است کمک می‌کند تا بتوانیم برنامه‌ریزی دقیقی برای تامین دارو، تجهیزات و ارز انجام دهیم و همچنین بدانیم که اکنون به لحاظ مواد اولیه، قطعات ساخت، محصول نهایی و … در نقاط مختلف کشور در چه وضعیتی هستیم.

وی افزود: پیش بینی‌های لازم را برای سال آینده نیز داشته باشیم. این موضوع کمک می‌کند که بتوانیم زنجیره تامین دارو و تجهیزات را ردیابی و رهگیری کنیم و اطلاع رسانی خوب و دقیقی نیز داشته باشیم.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها