Generic filters
رئیس سازمان غذا و دارو:

داروخانه‌ها به بهانه تاخیر بیمه آزاد فروشی نکنند/ 4145 سایت فروش داروی قاچاق مسدود شد

حیدر محمدی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برخی داروخانه ها به بهانه تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالباتشان به آزاد فروشی رو آورده اند که با آنها برخورد می شود البته 12 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت بدهی داروخانه ها و شرکتهای تجهیزات پزشکی تامین شده که به صورت فوری تسویه می شود.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از مهر، سید حیدر محمدی در همایش بازرسان معاونت های غذا و دارو افزود: برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی امسال یک میلیارد دلار اعتبار اختصاص یافته که از این میزان 500 میلیون دلار تامین شده است.

وی افزود: با این وجود برای تامین 500 میلیون دلار دیگر با تاخیر مواجه هستیم و تا دو هفته پیش فقط 60 میلیون دلار آن حواله شده بود به همین علت شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی توان خرید نداشتند اما با اقدامات انجام شده طی روزهای گشته امیدواریم به زودی حوله بقیه این اعتبار نیز انجام شود.

تحریم ها بی اثر نیست

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: حوزه سلامت تحریم نیست، اما 100 درصد تحت تأثیر تحریم‌ها قرار دارد زیرا  بسیاری از شرکت‌های دارویی به دلیل تحریم‌های بانکی دارو، مواد دارویی و تجهیزات پزشکی را به به ایران نمی فروشند.

وی گفت: این مساله یکی از علل مهم کمبود دارو در کشور است. تهیه دارو از درصد کمی از شرکت‌ها که تحریم‌ها را اعمال نکرده اند نیز به دلیل ساز و کار انتقال ارز عملاً ممکن نیست، بنابراین فقط از محل منابع موجود در خارج از کشور می‌توانیم دارو و تجهیزات مورد نیاز را تأمین کنیم که مسیری بسیار سخت و پیچیده است.

محمدی افزود: بخش بزرگی از داروهای مورد نیاز توسط صنایع داروسازی داخلی تأمین می شود و همین امر تحریم‌ها را کم اثر کرده است، در غیر این صورت با کمبودهای بسیار جدی تری در حوزه دارو مواجه می شویم.

معاون غذا و دارو وزیر بهداشت با اشاره به تأمین نقدینگی حوزه دارو نیز گفت: قرار است ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مازاد بر سال گذشته به حوزه دارو تعلق گیرد که که با پیگیری از بانک مرکزی در حال انجام است.

وی به بدهی سازمان تامین اجتماعی به داروخانه ها و شرکتهای تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: طی دو هفته گذشته 12 هزار و 700 میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت بدهی های دارویی و شرکته ای تجهیزات پزشکی بخش بیمارستانی اختصاص یافته  تا فوراً تسویه کنند.

با داروخانه‌های متخلف برخورد می‌کنیم

محمدی گفت: اگر بازوهای نظارتی در حوزه بازرسی تضعیف شود از هیچ آسیبی مصون نخواهیم بود. ریشه اصلی مشکلات تأمین در حوزه سلامت ضعف در نظارت است، در جریان بازرسی‌های مختلف پس از اجرای طرح دارویاری شاهد آزاد فروشی برخی داروخانه‌ها با بهانه تأخیر در پرداخت بیمه‌ها بودیم، در حالی که اگرچه عمق بدهی‌ها بزرگتر شده بود اما در فواصل زمانی کوتاهتری پرداخت می‌شد.

وی افزود: متأسفانه داروخانه‌ها با توجیه موضوعاتی همچون قطع بودن سامانه بیمه و تیتک، اقدام به آزاد فروشی می‌کردند که باعث افزایش پرداختی از جیب بیماران می‌شد که باید با چنین تخلفاتی برخورد قاطع صورت بگیرد.

شناسایی 1200 سایت غیر مجاز فروش دارو و شیر خشک

شریفی، مدیرکل دفتر بازرسی، رسیدگی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو نیز در این همایش گفت: سال گذشته ۴ میلیون قلم کالای سلامت محور غیرمجاز و تقلبی به ارزش حدود ۱۸۰ میلیارد تومان در کشور کشف شد.

وی ادامه داد: یکی از فضاهایی که به شدت خرید و فروش قاچاق و تقلبی در آن صورت می‌ گیرد، فضای مجازی است که با همکاری پلیس فتا  ۴۱۴۵ سایت و صفحه مسدود شده‌‌اند. همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون نیز ۱۲۰۰ وب سایت متخلف شناسایی و به مراجع قضایی ارجاع  شد و تاکنون با ۱۵۰ مورد آن برخورد صورت گرفته و اقدامات مقتضی در مورد سایر آنها نیز در جریان است.

به گفته او ۴۰۰ مورد از سایت‌ها با آدرس‌ های مختلف که اقدام به توزیع شیرخشک خارج از زنجیره کرده بودند و ۶ مورد که عرضه کننده بوتاکس غیر مجاز بودند، به مراجع قضایی معرفی شدند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها