Generic filters

خطر سکته مغزی و کوری بر اثر تزریق ژل و چربی

بوتاکس

استاد پوست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن هشدار نسبت به یه عارضه‌های غیرقابل جبران تزریق چربی و ژل در صورت گفت: درصورت انجام این اعمال توسط افراد غیرمتخصص خطر کوری و یا حتی سکته‌های مغزی وجود دارد.

به گزارش ساعت سلامت، فهیمه عبدالهی مجد با اشاره به علل و عارضه‌های تزریق چربی، اظهار کرد: تزریق چربی یکی از روش‌های جوانسازی است. با بالارفتن سن ممکن است حجم چربی بخشی از اعضای صورت و یا بدن کمتر شود.

وی افزود: فرو رفتگی و یا کاهش حجم عضلات صورت از جمله نشانه‌های ظاهری بالاتر رفتن سن است. تزریق مواد پرکنند و یا فیلرها از جمله روش‌های جوان سازی پوست است که فیلرها ممکن است ژل و یا چربی باشند.

عبدالهی با اشاره به اینکه برای تزریق چربی، چربی برخی از قسمت‌های بدن جدا می‌شود و به سایر قسمت‌های بدن که به آن نیاز داریم تزریق می‌شود، گفت:این چربی‌ها با توجه به شرایط بدنی فرد از بخش‌هایی مثل ران‌ها، قسمت داخل بازو و یا شکم جدا می‌شود.

وی اضافه کرد: معمولا برای تزریق چربی ابتدا فرد تحت بی حسی موضعی قرار می‌گیرد و در ادامه چربی اضافه می‌شود ولی در مواردی ممکن است این عمل با روش بیهوشی کامل انجام شود.

 استاد پوست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تاکید کرد: تزریق چربی برای همه افراد مناسب نیست و تزریق چربی باید با نظر پزشک متخصص انجام شود.

وی با اشاره به این که قبل از اقدام به تزریق ژل یا چربی باید فرد از نظر ابتلا به بیماری‌ها و داروهایی که مصرف می‌کند مورد ارزیابی قرار گیرد، افزود: مصرف بسیاری از داروها، ابتلا به برخی بیماریها و یا حساسیت به داروهای بی حسی می‌تواند بر نتیجه درمان و یا ایجاد عارضه های بعدی اثر داشته باشد.

عبدالهی درباره درمان افرادی که کاهش حجم چربی خفیف را تجربه کرده‌اند و یا نیاز به درمان‌های وسیع ندارند نیز توضیح داد: این روند برای این افراد ممکن است زمانبر باشد و معمولا در مواردی استفاده می شود که نیاز به حجم بالاتری از پر کننده‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر برای حجم دهی قسمت‌های مختلف صورت مثل گونه‌ها، خط خنده و یا سایر قسمت‌ها نیاز به مواد پر کننده داشته باشیم، بهتر است از چربی طبیعی و مناسب بدن خود فرد استفاده شود.

استاد پوست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در پاسخ به این سوال که آیا روند تزریق ژل  یا چربی دردناک است یا خیر؟ عنوان کرد: از مواد بی حسی موضعی برای تزریق استفاده می‌شود و فرد درد چندانی را حس نمی‌کند.

وی درباره عارضه‌های احتمالی تزریق ژل یا چربی نیز توضیح داد: به طورکلی هر عمل جراحی عارضه‌های مربوط به خود را دارد و در صورتی که در زمان مناسب و به پزشک متخصص مراجعه نشود ممکن است عارضه‌های این فرآیند بیشتر هم شود.

عبدالهی گفت: تورم موضوعی یکی از عارضه‌های تزریق چربی یا ژل است که برای بازه زمانی یک تا دوماهه (تا زمانیکه چربی جذب پوست شود) طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد.

وی به عارضه‌های غیرقابل جبران تزریق چربی و ژل اشاره کرد و افزود: اگر حین برداشت چربی از بدن بیش از حد نیاز چربی از بدن برداشته شود، احتمال آمبولی و یا انتقال چربی از طریق عروق خونی به سمت عروق ریوی وجود دارد و یا اگر در حین تزریق، این مواد وارد شریان‌های صورت شود بسته به محل عروق این مواد می‌تواند به عروق خونی رسیده و ممکن است باعث کوری و یا حتی سکته‌های مغزی شود.

استاد پوست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی  گفت: اگر قصد تزریق ژل یا چربی دارید، حتما به پزشک متخصص و مراکز معتبر مراجعه کنید؛ چرا که مشکلات و عوارضی که توسط افراد غیرمتخصص انجام می شود خطرناک و غیر قابل جبران است.

وی با بیان اینکه احتمال حساسیت به مواد بی حسی می‌تواند خطرآفرین باشد، تاکید کرد: تزریق ژل و چربی باید در مراکز مجهز و مورد تایید وزارت بهداشت و توسط پزشکان متبحر انجام شود.

عبداللهی خاطرنشان کرد: ۴۰ تا ۵۰ درصد چربی‌هایی که در لایه‌های زیر پوست تزریق می‌شود، در ماه اول تا دوم جذب می‌شود و در عین حال چنانچه بیش از حد نیز چربی تزریق شود این حجم اضافه به عروق سطحی پوست فشار وارد کرده و باعث بروز نکروز و یا از بین رفتن پوست در این نواحی می‌شود.

خبرنگار: الهام عبادتی

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها