Generic filters

خطر سویه‌های جدید کرونا بعد از بازگشت حجاج

حج

عید قربان نزدیک است و حجاج به زودی به کشور باز می گردند، مسئولان بهداشتی توصیه می کنند که با توجه به اجتماع بزرگ مسلمانان در عربستان احتمال ورود بیماری های عفونی از جمله سویه های جدید کرونا بعد از بازگشت حجاج به کشور وجود دارد.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از مهر، دکتر محمدرضا سهرابی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفته است: سفر حج بزرگترین اجتماع مسلمانان است و جمعیت زیادی از نقاط مختلف جهان در این گردهمایی معنوی شرکت دارند. بنابراین حاجیان ممکن است به بیماری‌هایی مبتلا شوند که البته با رعایت نکات بهداشتی بسیار ساده قابل پیشگیری است.

وی افزود: بیماری‌های عفونی تا مدتی بدون علامت هستند بنابراین باید برای پیشگیری از انتقال بیماری بسیار مراقب بود. تمام افراد به ویژه مسافران ورودی به کشور و حجاج باید از روبوسی، دست دادن و تماس نزدیک با دیگران خودداری کنند و بهتر است دیدار با اقوام را چند روزی به تعویق بیندازند.

دکتر سهرابی گفت: در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی ساده احتمال ورود سویه‌های جدید کرونا و سایر ویروس‌های تنفسی وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد: مردم در مراسم و اجتماعات یا فضاهای بسته حتماً از ماسک استفاده و به تهویه مطلوب و باز گذاشتن در و پنجره‌ها توجه کنند. همچنین اگر فردی علائم سرماخوردگی دارد علاوه بر استفاده از ماسک از شرکت در مراسم و دورهمی‌ها خودداری کند.

او گفت: در این شرایط که خطر شیوع سویه های جدید کرونا محتمل است، تکمیل دوره واکسیناسیون کرونا و تزریق دز یادآور واکسن آن توصیه می شود.

خطر انتقال بیماری تب کریمه کنگو بر اثر مصرف گوشت دام زنده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در آستانه عید گفت: از همه می خواهیم که دام زنده را از میادین عرضه مجاز تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری و قربانی و از ذبح دام در منازل و معابر عمومی خودداری کنند.

وی گفت: فروشندگان غیرمجاز دام معمولاً دام‌های بیمار را با قیمت ارزانتری عرضه می‌کنند بنابراین جدا توصیه می کنیم از ذبح و مصرف دام‌های دارای علائم بیماری و ناخوشی اجتناب کنند.

سهرابی به ذبح کنندگان دام نیز توصیه کرد در هنگام ذبح دام از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، ماسک، چکمه و لباس مناسب استفاده کرده و حتماً ابزار خود را پس از ذبح ضدعفونی کنند. در هنگام ذبح دام خونابه‌ها نیز نباید در محیط رها شود و باید به طریقه بهداشتی دفع شوند.

سهرابی تاکید کرد: از تماس پوستی بدون دستکش با فرآورده‌های دامی مانند گوشت و جگر خودداری کنید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده را باید قبل از قطعه قطعه کردن و مصرف، حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری کرد. جگر و سایر امعا و احشای دام نیز قبل از مصرف باید ۴۸ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال شود.

او گفت: در صورت بی توجهی به این اصول ساده بهداشتی خطر انتقال بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد.

سهرابی به شهروندان هشدار داد که از مصرف جگر تازه و گوشت تازه به صورت خام یا نیم پز اکیداً خودداری کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: افراد در صورت ابتلاء به تب، سردرد، درد عضلات و خونریزی پس از تماس با دام یا گوشت تازه، سریعاً به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها