Generic filters
کارشناس مبارزه با مواد مخدر:

خسارت 10 میلیارد دلاری اعتیاد در ایران/ دولت مصرف مواد مخدر را قانونمند کند

سعید صفاتیان

کارشناس مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر و روانگردان سالانه حدود 10 میلیارد دلار به کشور خسارت می‌زند. دولت از این اقتصاد زیرزمینی هیچ سهمی ندارد. قانونمند کردن این بازار هم به بیت المال کمک می‌کند و هم باعث می‌شود معتادان مواد کم خطرتری مصرف کنند.

دکتر سعید صفاتیان، مدیرکل اسبق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت و گو با ساعت سلامت افزود: اعداد و ارقام دقیقی در مورد تعداد معتادان به تریاک، شیشه و هروئین در ایران و میزان مصرف آ‌نان وجود ندارد. اما بر اساس تحقیقی که در سال 1391 از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شد، مواد مخدر سالانه حدود 10 میلیارد دلار به کشور خسارت می‌زند.

وی گفت: این میزان خسارت در سال 91 حدود 200 هزار میلیارد تومان محاسبه شد. عددی که اکنون حتما با توجه به تغییر نرخ ارز و افزایش قیمت مواد مخدر بسیار بیشتر است.

کارشناس مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: این میزان خسارت به اقتصاد کشور شامل هزینه خرید مواد مخدر از قاچاقچیان، درمان معتادان و هزینه زندان و مبارزه نیروی انتظامی با آنان است. بیشترین میزان حدود 35 تا 40 درصد هزینه خرید مواد معتادان از قاچاقچیان است که دولت هیچ مالیاتی از آن نمی‌گیرد.

دکتر صفاتیان گفت: هر چه تورم بیشتر شود. قاچاقچیان سود بیشتری می‌برند و توان اقتصادی آنان بیشتر می شود. در عین حال هزینه نیروی انتظامی، قوه قضاییه و وزارت بهداشت برای مبارزه با مواد مخدر هم بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد:‌ ستاد مبارزه با مواد مخدر که 22 دستگاه دولتی و قضایی کشور عضو آ‌ن هستند. باید اعلام کند برای کاهش و جبران این خسارت عظیم به کشور چه برنامه‌ای دارد.

کوتاه کردن دست قاچاقچیان با قانونمند کردن مصرف مواد

کارشناس مبارزه با مواد مخدر گفت: بارها به ستاد مبارزه با مواد مخدر و مجلس پیشنهاد داده‌ایم که تنها راه جلوگیری از این خسارت عظیم به کشور، قانونمند کردن مواد مخدر در کشور است. قانونمند کردن با آزاد کردن فرق می‌کند. آزاد کردن یعنی هر کس هر جا خواست هر موادی را مصرف کند.

وی افزود: قانونمند کردن مواد مخدر به این معنی است که یکسری از مواد مخدر به صورت قانونی و با نسخه پزشک در مراکز خاصی عرضه شود. به این ترتیب هم معتادان مواد کم خطرتری مصرف می‌کنند و آسیب نمی‌بینند. هم بخشی از این اقتصاد بزرگ به صورت مالیات به بیت المال وارد می‌شود و می‌تواند صرف هزینه مبارزه با مواد مخدر شود.

دکتر صفاتیان گفت: این اعتبار ده‌ها برابر بودجه‌ای است که ستاد مبارزه با مواد مخدر از دولت می‌گیرد. در صورت تصویب و اجرای چنین طرحی هم دست قاچاقچیان کوتاه می‌شود. هم درآمدی به دولت و بیت المال می‌رسد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها