Generic filters
رئیس فراکسیون جوانی جمعیت:

جایگاه مامایی در وزارت بهداشت تضعیف شده است

رئیس فراکسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، کمبود ماما در کشور را معضلی جدی دانست و گفت: متاسفانه جایگاه مامایی در وزارت بهداشت در حال تضعیف شدن است و ما اجازه این موضوع را نمی دهیم.

به گزارش ساعت سلامت، فاطمه محمدبیگی با اشاره به حضور جمعی از متخصصان و نمایندگان جامعه مامایی ایران در صحن علنی و برگزاری نشستی با این افراد در حوزه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: در این قانون حمایت لازم از جامعه مامایی در بحث ارتقای سطح خدمات به مادر و کودک صورت گرفته است

وی افزود: اما ماماها از عدم اجرای قوانین جمعیتی در وزارت بهداشت مانند بحث مربوط به حمایت از مادران باردار و شیرده که باید در دوران بارداری و شیردهی تحت نظر حوزه بهداشت باشند و مراقب ماما باید در کنار آنها باشند و موارد دیگر گلایه داشتند.

وی گفت: ارتقای کیفیت مراقبت های بارداری و زایمان طبیعی با راه اندازی پرونده الکترونیک یکپارچه در ماده 50 قانون جوانی جمعیت پیش بینی شده و بر این اساس عمده این موضوع توسط جامعه مامایی انجام می شود و همچنین بر اساس ماده 49 ارتقای مهارت مامایی کشور و افرایش تعداد ماماها به ازای هر دو زایمان فعال یک ماما هم در این ماده دیده شده است.

رئیس فراکسیون جوانی جمعیت ادامه داد: در ماده 45 هم شورای عالی بیمه مکلف است راهنمای بالینی استاندارد پوشش بیمه ای خدمات سلامت زنان، مادران باردار و نوزادان را از جمله ماماها و پزشکان در مراکز خصوصی و دولتی در قالب سطح بندی خدمات با لحاظ نظام ارجاع تدوین کند و حداکثر تا شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیات وزیران برساند.

وی افزود: اما بر اساس بررسی های صورت گرفته در فراکسیون جوانی جمعیت مواد 45، 49 و 50 به درستی اجرایی نشده و متاسفانه بحث جایگاه مامایی در وزارت بهداشت در حال تضعیف شدن است و ما اجازه این موضوع را نمی دهیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در حال حاضر به ازای انجام هر 5 زایمان فعال یک ماما داریم و کمبود ماما در کشور معضلی جدی است و نیازمند افزایش تعداد ماماها هستیم و باید به ازای هر دو زایمان یک ماما باشد یعنی به جذب 8 تا 12 هزار ماما در کشور نیاز داریم.

وی گفت: در حالی که این موضوع را به سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی و وزارت بهداشت اعلام و منعکس کردیم و وزارتخانه هم نشست‌های متعددی را در دولت برگزار کرده اما متاسفانه موفقیتی در جذب این تعداد نیرو حاصل نشده و در نهایت مقرر شد 3 هزار و 500 ماما در کشور استخدام شود در حالی که متناسب با نیاز کشور نیست.

وی یادآور شد: در دنیا زایمان های طبیعی حدود 75 درصد زایمان ها را تشکیل می دهد یعنی حدود 25 درصد زایمان ها طبیعی است اما در ایران بیش از 50 درصد زایمان های طبیعی است در حالی که قرار بود زایمان طبیعی سالانه 5 درصد افزایش و به ازای آن 5 درصد آمار سزارین کاهش یابد.

محمد بیگی اضافه کرد: در این رابطه در صورت عدم حمایت از جامعه مامایی، آموزش ها و ورزش های دوران بارداری و مراقبت های ویژه و آمادگی مادر برای خوشایند سازی زایمان اتفاق نمی افتد و هر چه تعداد سزارین افزایش یابد عوارض جانبی و جسمی و روحی و ناشی از سزارین در کشور افزایش و امکان تعداد زایمان هم کاهش می یابد.

وی افزود: تکرار سزارین در زایمان های سوم به بعد امکان پذیر نیست و با زایمان پرخطر همراه است بنابراین تعداد فرزندان را محدود می‌کند و در دنیا و آخرین کتب علوم پزشکی هم این موضوع اثبات شده که هر چقدر به سمت زایمان طبیعی برویم به لحاظ فرآیندی و پزشکی و عوارض برای مادر و کودک بهتر است و به هیچ وجه اجازه نمی دهیم ارتقای جایگاه مامایی به تعویق افتد یا حمایت از جامعه مامایی خدشه دار شود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها