Generic filters
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی:

تخلفات گسترده خطر مرگ نمایشگاه ایران هلث را به صدا درآورده است

عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی کشور گفت: اقدامات تشنج آفرین مجری نمایشگاه ایران هلث در سال گشته و تخلفات گسترده در برگزاری نمایشگاه امسال، خطر مرگ اعتباری این نمایشگاه و شوک های سنگین به فعالیت اقتصادی تولیدکنندگان و تامین کنندگان را به وجود آورده است و برای جلوگیری از این اتفاق خطرناک اکثر تشکل ها خواستار تعویق زمان برگزاری آن هستند.

دکتر حسن اطیابی در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: ایران هلث یک نمایشگاه تخصصی است که علاوه بر جنبه های تجاری، جنبه های اعتقادی، فرهنگی، آموزشی و سیاستگذاری نیز دارد و دورنمایی از توسعه کشور در حوزه تجهیزات پزشکی ر با حضور حداکثری همه فعالان اقتصادی این حوزه و مهمانان خارجی به نمایش گذاشته می شود.

وی ادامه داد: در واقع برگزاری این نمایشگاه بین المللی با سیاست دولت است و ضمن ارتباط حداکثری با فعالان اقتصادی کشورهای همسایه می تواند نمایندگان تجاری کشورهای اطراف مثل لبنان، یمن، بحرین، سوریه، عراق، افغانستان، ترکیه و حتی روسیه را در کنار شرکتهای ایرانی در نمایشگاه حاضر کند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی افزود: نمایشگاه بین المللی مکانی است که سبب می شود توریست جذب شود. بازارهای جدیدی پدید بیاید. بازارها برای همه شرکت کنندگان در ارتباط سالم تجاری و تخصصی تقسیم شود و صاحبنظران در این فضای اقتصادی نظرات و دیدگاههای خودشان را بیان کنند.

اطیابی گفت: نمایشگاه بین المللی در هر صنعتی باید یک فضای سالم اقتصادی فراگیر به وجود آورد و به شکل سکوی پرتاب برای اقتصاد کشور عمل کند. اگر نمایشگاه تخصصی در سطح کشور به این سمت حرکت کند، در مسیر تعالی کشور و اجرای قوانین بالادستی حرکت کرده است اما اگر به سمت منافع جریانی خاص جا به جا شود به پیشرفت کشور کمک نمی کند.

مرگ اعتباری نمایشگاه فرا می رسد

وی گفت: در این صورت همه اهداف برگزاری نمایشگاه مانند پاسخگویی به نیاز همه مشارکت کنندگان، بازدیدکنندگان و ارائه کنندگان و حرکت به سوی خدمات استاندارد نمایشگاهی و تخصصی را زیر سوال می برد. بنابراین نمایشگاه به بهترین فرصت برای مشارکت کنندگان تبدیل نمی شود و دچار افول می شود و به تدریح مرگ اعتباری نمایشگاه را شاهد خواهیم بود.

دکتر اطیابی افزود: در چنین نمایشگاهی شرکت های فناوری و دارای توان تولیدی اگر نتوانند به صورت یکسان رقابت کنند و جنبه های تخصصی رعایت نشود، سبب حضور حداکثری نمی شود و افزایش درآمد عمومی و زمینه لازم برای رقابت سالم داخلی و بین المللی را فراهم نمی کند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان نخ جراحان طب سینا ادامه داد: چنین نمایشگاهی که باید محلی برای انتقال دانش روز باشد، نمی تواند در کاهش هزینه های اقتصادی در تمام سلایق نقش داشته باشد و برای همه مشارکت کنندگان فضای رقابتی سالمی را ایجاد کند.

وی گفت: چنین نمایشگاهی همچنین نمی تواند ابزار حمایتی لازم از همه تولیدکنندگان خرد را فراهم کند و اغلب تولیدکنندگان خرد که در چنین نمایشگاههایی انتظار جهش های اقتصادی دارند زمین گیر می شوند. بنابراین چنین نمایشگاهی سکوی معرفی اقتصاد کل فعالان اقتصادی نخواهد بود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ادامه داد: صنعت تجهیزات پزشکی در سنوات اخیر توانسته جهش های فوق العاده ای به سمت تکامل و حرکت به سمت تکنولوژی های نوین و پیشرفته جهان داشته باشد و به پیش برود و اکنون تقریبا هیچ حوزه ناممکن در تجهیزات پزشکی برای فعالان تولیدی اقتصادی کشور وجود ندارد.

تخلفات مجری نمایشگاه ایران هلث تبعات زیادی دارد

وی گفت: فعالان این عرصه بیش از هزار فعال تولیدی هستند که در تشکل های متعددی گرد هم آمده اند و بر اساس تخصص ها و گروه های تخصصی خودشان شکل پیدا کرده اند. بر این اساس برای گرد هم آمدن همه این توانمندی ها و ایجاد فرصت جهش برای کل اقتصاد تجهیزات پزشکی کشور، سازمان توسعه تجارت بر مجری الزام کرد که باید از مصوبات شورای سیاستگذاری که ترکیبی از فعالان اقتصادی و تامین کنندگان است پیروی کنند.

دکتر اطیابی افزود: تشکل های فعال در این حوزه در نشست های خودشان مطالبی را به شکل مکتوب و امضا شده به عنوان سند منتشر کردند. مجری نمایشگاه باید این توافقات را اجرا کند و نمی تواند خودش به عنوان سیاستگذار عمل کند و صرفا موظف است سیاست های توافق شده را با حداکثر توان به عرصه ظهور برساند.

وی گفت: اگر مجری بر خلاف این توافقات حرکت کند که کرده است، در واقع وارد حوزه سیاستگذاری و دخالت در چارچوب های اقتصادی کشور شده است و اگر این مجری قبلا هم سوابق چنین کاری را داشته باشد نشان می دهد که در عرصه مجری گری مطلوب دچار افول شده و سوابق منفی داشته است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ادامه داد: تکرار چنین عملکردی نشان دهنده این است که مجری نمایشگاه نمی تواند با اجرای نمایشگاه تجهیزات پزشکی از حیثیت این صنعت و صنف کشور به خوبی دفاع کند.

شوک ایران هلث بر تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی

وی گفت: آسیب هایی که چنین مساله ای پدید می آورد برای صنعت تجهیزات پزشکی نسبت به فواید آن بسیار بیشتر و سهمگین خواهد بود و به جریان تولید تجهیزات پزشکی که با شدت و سرعت در حال پیشرفت است شوک های بدی وارد می کند. این موضوع انتقاد اصلی تشکل های تجهیزات پزشکی به عملکرد مجری نمایشگاه ایران هلث است.

دکتر اطیابی افزود: با توجه به عملکرد های متعدد و مشابه مجری نمایشگاه ایران هلث در سنوات گذشته، فعالان این عرصه نسبت به ادامه فعالیت آن خوش بین نیستند و فعالیت آن را در جهت ایجاد فضای رقابت سالم نمی دانند. بر این اساس است که فعالان اقتصادی برای ایجاد رقابت سالم با طبقه بندی غیر تخصصی واگذاری ها مخالفت می کنند.

وی گفت: علت اصلی این مخالفت ها فشاری است که از سوی اعضای تشکل ها در مراجعاتشان دارند و گر چه خود را ملزم و ناچار به شرکت در نمایشگاه ایران هلث می دانند به خاطر این مشکلات به انجمن خودشان با دید انتقادی نگاه می کنند و طومارهایی را هم در این زمینه امضا کرده اند.

جلوگیری از تشنج در نمایشگاه ایران هلث

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی اضافه کرد: چنین مسائلی مسبوق به سابقه است. کافی است به اثرات منفی برگزاری غلط نمایشگاه ایران هلث در سال گذشته نگاه کنیم. تخلفاتی که ریشه در تخطی از توافقات شورای سیاستگذاری دارد. در واقع نگاه برخی جریانات در نمایشگاه سال گذشته باعث تشنج هایی در زمان حضور مسئولان کشور شد که جلوه بدی داشت.

دکتر اطیابی گفت: مشکلاتی که به هیچ وجه در شأن چنین نمایشگاهی نبود و حتی باعث شد از ورود و خروج بازدیدکنندگان به صورت یکسان ممانعت شود. در عین حال کافی است به نتایج آخرین حضور فعالان تجهیزات پزشکی کشور در نمایشگاه روسیه و مشکلاتی که در آن نمایشگاه بروز کرد نگاه کنیم. بنابراین لازم است سازمان توسعه تجارت نسبت به انتخاب مجری مناسب دقت نظر جدی داشته باشد.

وی افزود: اکنون که مجری نمایشگاه ایران هلث و سازمان توسعه تجارت زمان اندکی را برای برگزاری نمایشگاه انتخاب کرده اند، باید پرسید که برای اینکه نمایشگاه خوبی برگزار شود چه کار باید کرد. در این شرایط هیئت مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان تجهیزات پزشکی سعی کرد نمایشگاهی آبرومند و قدرتمند برگزار شود زیرا این انجمن بنیانگذار نمایشگاه ایران هلث است و با ایجاد آن نقش بسیار مهمی در گسترش تولید تجهیزات پزشکی کشور ایفا کرده است.

مدیرعامل شرکت نخ جراحان طب سینا ادامه داد: انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی تمام توان خود را برای کمک به مجری نمایشگاه ایران هلث به کار گرفت اما با خطاهای متعدد مجری وعدول از مصوبات شورای سیاستگذاری مواجه شد.

وی گفت: اکنون اگر نتوانیم در برگزاری این نمایشگاه با توجه به هزینه های سنگین شرکت کنندگان، جریان شفاف اقتصادی و رقابت سالم را به وجود آوریم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم در سالهای بعد نیز نمایشگاه مناسبی برگزار شود و قطعا فعالان خرد و کلان این حوزه نمی توانند به رقابت سالم بپردازند.

اعتراض تشکل های اصلی تجهیزات پزشکی کشور

دکتر اطیابی افزود: چنین اتقاقی کاشتن بذری است که می تواند نتایج ناهنجاری را در اقتصاد کشور پدید آورد. بنابراین برگزاری سالم و شفاف نمایشگاه ایران هلث الزامی است. انجمن  صنفی تولید کنندگان تجهیزات پزشکی در چنین شرایطی خود را ملزم به دفاع از اعضای خود می داند و با توجه به اینکه سه تشکل تجهیزات پزشکی با همراهی موسسه مرآت به یک نتیجه واحد رسیده اند و در کنار هم قرار گرفته اند نشانه فراگیر بودن این جریان است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور افزود: شورای سیاستگذاری نمایشگاه ایران هلث در تاریخ 21 فروردین 1402 تشکیل شد. صورتجلسه نحوه برگزاری این نمایشگاه را تدوین و آن را به مجری نمایشگاه ابلاغ کرد اما مجری متاسفانه نسبت به اجرای ابلاغیه تخطی داشته است.

وی گفت: این تخلفات شرایط را از کنترل شورای سیاستگذاری نمایشگاه ایران هلث خارج کرده است. اکنون خواست اکثریت تشکل ها و تولیدکنندگان و تامین کنندگان تجهیزات پزشکی کشور به تعویق افتادن زمان نمایشگاه و تغییر مجری آن است. این تصمیمی نیست که از روی احساس و لجاجت گرفته شده باشد بلکه حاصل ساعت ها نشست با اعضای انجمن های تخصصی و بررسی مشکلات صورت گرفته و برای جلوگیری از ادامه روش های غلط مجری نمایشگاه اتخاذ شده است.

دکتر اطیابی افزود: تلاش بر این است تا نمایشگاه ایران هلث به مسیر درست خود برگردد. جلوی تخلفات گرفته شود و همه فعالان با حقوق مساوی و شفافیت های مالی و غیر مالی از برگزاری این نماشگاه بهره ببرند. در واقع این اعتراض ها یک حرکت ارزشمند اقتصادی در جهت تعالی صنف تجهیزات پزشکی است و غیر از آن چاره ای برای فعالان این عرصه باقی نمانده است.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها