Generic filters
رئیس کل سازمان نظام پزشکی:

بی توجهی به اخلاق پزشکی جایگاه پزشکان را به خطر می اندازد

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: دستاوردهای پزشکان با هیچ شغل دیگری قابل مقایسه نست. بنابراین پزشکی را با هیچ حرفه دیگری نباشد مقایسه کرد با این حال پزشکان باید به اصول اخلاقی پایبند باشند در غیر این صورت جایگاه پزشکان در جامعه و حتی نزد پزشکان به خطر می افتد.

به گزارش ساعت سلامت، دکتر محمد رئیس زاده در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی متخصصان زنان و زایمان افزود: درخواستم از همه پزشکان این است که دو مورد را که زیربنای حفظ جایگاه پزشکی است رعایت کنند، اول حفظ کیفیت آموزشی و به روز بودن دانسته‌ها و تکنیک‌ها است و دیگری تعهد حرفه‌ای و التزام به اخلاق پزشکی. عدم رعایت این دو اصل باعث به خطر افتادن جایگاه پزشکان در جامعه و حتی نزد خود پزشکان می‌شود.

وی گفت: افزایش ۱۰ برابری متخصصان جراحی زنان و زایمان و کاهش بیش از 93 درصدی مرگ و میر مادران باردار در ۴۴ سال اخیر از دستاوردهای بزرگ و غرور آمیز جامعه پزشکی کشور است.

وی گفت: اصلی‌ترین سرمایه جامعه پزشکی اعتماد و اعتباری است که نزد مردم دارد و این اعتماد و اعتبار به دلیل کیفیت علمی و عملی اعضای این جامعه است که زیربنای آن هم آموزش و به روز بودن علم و دانش و تکنیک‌های اعضای جامعه پزشکی است که با برگزاری کنگره‌ها و نشست‌ها و کارگاه‌ها ممکن می‌شود.

رئیس زاده افزود: اصلی‌ترین توقع ما از انجمن‌های علمی همین به روز نگه داشتن اعضای خود در زمینه‌های علمی و عملی و آشنایی اعضای‌شان با دانش روز دنیا است.

تولد یک میلیون و 113 نوزاد با تلاش متخصصان زنان و ماماها

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اهمیت سلامت مادران به عنوان رکن اصلی سلامت خانواده غیرقابل اغماض است، در کنار این موضوع بحث بارداری مهمترین و شیرین‌ترین تجربه یک خانواده است که خدای نکرده می‌تواند به تلخ‌ترین تجربه خانواده بدل شود. کلید حفظ سلامتی مادران و جنین آنان در دست متخصصان زنان و زایمان است که توانسته‌اند اقدامات درخشانی در این زمینه رقم بزنند.

دکتر رئیس زاده با اشاره به تعداد زایمان انجام گرفته در کشور گفت: در سال گذشته درمجموع یک میلیون و 113 هزار زایمان در کشور داشتیم.  تمام این مادران خدمات و مراقبت‌های بسیار مهم بارداری را توسط متخصصان زنان و زایمان و نیز جامعه مامایی دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به موضوع مهم جوانی جمعیت باید تعداد موالید افزایش یابد. از سوی دیگر می‌دانیم میزان مرگ و میر زنان باردار یکی از اصلی‌ ترین شاخص‌های بهداشتی در  جهان است و به این دلایل باید قدر این جامعه ارزشمند متخصص کشورمان را بیش از پیش بدانیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با ارائه آمار و مستندات به دستاوردهای جامعه پزشکی ایران اشاره کرد و گفت: ما پیش از پیروزی انقلاب  در کشورمان  نزدیک به 700 متخصص زنان و زایمان داشتیم که این به معنای آن بود که برای هر یک میلیون نفر جمعیت تنها 19 متخصص زنان و زایمان در دسترس بود.

وی افزود: این آمار در سال جاری به 6310 نفر رسیده است. این عدد رشد 9 برابری را نشان می‌دهد و میزان دسترسی هم به عدد 74 در هر یک میلیون نفر رسیده است.

رئیس زاده گفت: از این گروه 586 نفر در پنج رشته  فلوشیپ مشغول خدمت هستند و همه اقدامات تشخیصی و درمانی پیشرفته لازم در تمام شاخه‌ها را در داخل کشور براساس جدیدترین یافته‌های روز دنیا انجام می‌دهند.

اتهام علیه پزشکان

رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: با وجود چنین رشد تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص، بازهم جامعه پزشکی را متهم می‌کنند که به خاطر تضاد منافع مانع رشد ظرفیت پذیرش پزشکی می‌شود.

وی گفت: این اتهام دروغ است.با آمار و مستندات ثابت می‌کنیم رشد کمی و کیفی در پزشکی کشورمتناسب با امکانات اتفاق افتاده است که افتخاراتش با هیچ حوزه دیگری در کشور قابل مقایسه نیست.

کاهش 10 برابری مرگ مادران باردار

دکتر رئیس زاده گفت: آنچه این آمار را تکمیل می‌کند و موجب مباهات و غرور جامعه پزشکی ایران است این است که میزان مرگ و میر مادران باردار در سال ۵۷ حدود 200 در هر صد هزار بارداری بود که امروز این آمار به حدود 20 در صد هزار کاهش یافته است که کاهشی ده برابری را نشان می‌دهد.

وی گفت: این آمار در سطح منطقه و حتی جهان قابل افتخار است است. سازمان بهداشت جهانی هدفش را رساندن این آمار در سطح جهان تا سال ۲۰۳۰ به عدد 70 در یکصد هزار بارداری تعیین کرده است که ما همین حالا  بسیار جلوتر از هدف تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی هستیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: با استناد به همین آمار می‌گویم در کدام یک از حوزه‌های دیگر چنین دستاورد و چنین پیشرفتی را شاهد بوده‌ایم؟ مسئولان باید قدر زحمات تک تک این متخصصان و جامعه مامایی را که چنین نتایج شگرفی را رقم زده‌اند بدانند.

وی گفت: در نقطه مقابل شاهد این هستیم برای ساده‌انگاری شغل پزشکی و مسئولیت حرفه‌ای پزشکان تلاش می‌شود و تلاش می‌شود حوزه پزشکی با سایر مشاغل مقایسه شود. می‌خواهم از برخی مسئولان بپرسم ارزش سلامتی یک خانم باردار و بار مسئولیت پزشک در مقابل آن را با هیچ چیز دیگری می‌توانند مقایسه کند؟

دکتر رئیس زاده افزود: قطعا نمی‌توانند پس نباید هیچ شغل دیگری را با حرفه پزشکی مقایسه کنند. هر چند همه مشاغل ارزشمند و مورد نیاز است. بدانید چنین ساده‌انگاری متاسفانه به کلیت سیستم سلامت کشور آسیب می‌رساند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها