Generic filters
معاون درمان وزیر بهداشت:

بیمه‌ها سهم وزارت بهداشت را از حق بیمه شخص ثالث برای درمان تصادفی‌ها ندادند

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: بر اساس قانون 10 درصد حق بیمه شخص ثالث باید برای درمان رایگان بیماران تصادفی به وزارت بهداشت پرداخت شد اما سال گذشته از حدود 10 همت سهم وزارت بهداشت فقط 3.2 همت پرداخت شد.

به گزارش ساعت سلامت دکتر سعید کریمی، افزود: اعتبار درمان رایگان مصدومان تصادفات از محل ۱۰ درصد حق بیمه شخص ثالث تامین می‌شود اما متاسفانه این اعتبار به طور کامل پرداخت نمی‌شود و وزارت بهداشت در این زمینه دچار کسری هزینه‌ای است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: بیمه مرکزی در این باره قول پیگیری داده و امیدواریم کسری هزینه‌ای وزارت بهداشت در این زمینه سریعتر جبران شود.

وی گفت: سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان (همت) بودجه به عنوان سهم وزارت بهداشت از محل 10 درصد حق بیمه شخص ثالث مصوب شد که دو هزار میلیارد تومان آن برای تملک دارایی و 6 هزار میلیارد تومان هم هزینه‌ای بود؛ اما در نهایت فقط ۳.۲ همت از این محل درآمدی به وزارت بهداشت پرداخت شد که در این زمینه به دستگاه‌های مسئول اعتراض کرده‌ایم.

کریمی ادامه داد: تعداد وسایل نقلیه بین ۲۴ تا ۳۰ میلیون دستگاه عنوان می‌شود و حق بیمه شخص ثالث هم برای هر خودرو بالای چهار تا پنج میلیون تومان است؛ بنابراین با محاسبه‌ای ساده، عدد درآمدی حق بیمه شخص ثالث مربوطه مشخص می‌شود.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: برآورد ما آن است که درآمد حق بیمه شخص ثالث بیمه‌ها حدود ۱۰۰ همت باشد که ۱۰ درصد آن باید برای درمان رایگان مصدومان تصادفات به وزارت بهداشت تحویل شود. بنابراین ۱۰ همت از این ۱۰۰ همت، سهم وزارت بهداشت است.

وی افزود: با توجه به آمار تصادفات در کشور مشخص است که با ۳.۲ همت نمی‌توان کار درمان مصدومان سوانح ترافیکی را پیش برد.

کریمی افزود: هزینه‌های درمان رایگان مصدومان ترافیکی در سال ۱۴۰۲ (طی ۱۰ ماه اول سال گذشته) بالغ بر ۶هزار میلیارد تومان بود اما پولی که در این زمینه به وزارت بهداشت پرداخت شد حدود ۳.۲ همت بوده است و این موضوع باعث ایجاد کسری بودجه وزارت بهداشت شد.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: برای حصول ۱۰ درصد حق بیمه شخص ثالث سهم وزارت بهداشت برای درمان رایگان مصدومان تصادفات، پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم. بیمه مرکزی هم در این زمینه قول داده است که پیگیری کند. امیدواریم این کسری هزینه‌ای سریعتر جبران شود.

به گزارش ساعت سلامت، با وجود اعلام کسری بودجه درمان رایگان مصدومان حوادث رانندگی، وزارت بهداشت معتقد است درمان بیماران تصادفی در بیمارستانهای دولتی رایگان است و پولی از این مصدومان دریافت نمی شود.

با این حال شنیده‌ها حاکی است از حدود چهار سال پیش و بعد از کاهش تعداد مصدومان حوادث ترافیکی در زمان کرونا بخشی از بودجه درمان رایگان مصدومان تصادفی برای خرید تجهیزاتی مانند آمبولانس و هزینه‌های سرمایه‌ای مانند خرید تجهیزات پزشکی در بخش‌های اورژانس هزینه می‌شود.

بر اساس قانون، درمان رایگان مصدومان تصادفی باید تا دو ماه بعد از ترخیص نیز ادامه داشته باشد و این پرداخت شامل هزینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز این مصدومان بعد از ترخیص نیز می‌شود، نکته‌ای که تاکنون معاون درمان وزیر بهداشت درباره آن اطلاع رسانی نکرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها