Generic filters
عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی اعلام کرد

بی‌تدبیری دولت و مجلس در اصلاح مالیات بر ارزش افزوده، عامل کمبود دارو

کبریایی زاده

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: عوامل مختلفی در کمبودهای دارویی موثر بوده است. یکی از این عوامل اشتباه و بی‌تدبیری دولت و مجلس در اصلاح به موقع نرخ مالیات بر ارزش افزوده مواد دارویی است که موجب شده میلیون ها دلار مواد اولیه دارو در انبارهای گمرک بماند.

دکتر عباس کبریایی زاده در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: در مورد مالیات بر ارزش افزوده یک اشتباه بزرگ صورت گرفت. هم دولت و هم مجلس با علم به اینکه نرخ 9 درصدی مالیات بر ارزش افزوده بر اساس ارز نیمایی هزینه‌های خود دولت را هم بالا می برد، هیچ اقدامی برای اصلاح آن انجام ندادند.

وی گفت: دولت اوایل امسال نرخ مالیات بر ارزش افزوده سایر کالاهای اساسی را از 9 درصد به یک درصد تغییر داد اما برای دارو همان 9 درصد نگه داشت و این یکی از عوامل مهم  کمبود دارو در کشور است.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ادامه داد: وقتی مالیات بر ارزش افزوده برای کالاها و مواد اولیه دارویی با ارز نیمایی و به میزان 9 درصد محاسبه شود، این هزینه بالا حاشیه سود داروخانه‌ها، پخش و تولید دارو را کم و هزینه های دارو و حتی دولت را اضافه می کند.

وی گفت: اکنون شرکتهای دارویی نه پول دارند که مواد اولیه را از گمرک ترخیص کنند و نه می‌توانند هزینه مالیات بر ارزش افزوده را در قیمت نهایی دارو محاسبه کنند.

میلیون‌ها دلار مواد اولیه دارویی در گمرک مانده است

کبریایی زاده افزود: این اشتباه بزرگی است که هم از طرف دولت و هم مجلس صورت گرفته است. 7 ماه از سال گذشته و میلیون‌ها دلار کالا و مواد اولیه دارویی در گمرکات مانده و هیچ شرکتی برای ترخیص اقدام نمی‌کند.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ادامه داد: این مسئله‌ای جز سوء تدبیر نیست. تصمیماتی که تولید را سخت می کند و یکی از عوامل کمبود دارو در کشور است.

وی گفت: قرار بود دولت مثل بقیه کالاهای اساسی مالیات بر ارزش افزوده دارو را نیز به یک درصد کاهش دهد اما این کار را نکرد. در حالی که دارو هم یکی از کالاهای اساسی است.

کبریایی زاده افزود: مسئول پیگیری این موضوع وزیر بهداشت است اما حتی اگر وزارت بهداشت درخواست تغییر مالیات بر ارزش افزوده مواد دارویی را دیر داده باشد. باز هم دولت مسئول است زیرا دولت برای تعیین نرخ کالاهای اساسی تصمیم گرفته است. مگر دارو جزو کالاهای اساسی نیست.

وی تاکید کرد: اکنون با وجود نامه وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس به دولت، هنوز نرخ مالیات بر ارزش افزوده مواد دارویی همان 9 درصد است و تغییر نکرده است. شرکتهای دارویی نیز توان ترخیص مواد اولیه را از گمرک ندارند.

اخبار مرتبط:

۶۰۰ میلیون دلار مواد اولیه دارویی در گمرک مانده است

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها