Generic filters
عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا:

بازگشت حجاج بدون غربالگری کرونا به موج هفتم دامن می‌زند

حج

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا گفت: تجمع حجاج در عربستان با توجه به روند افزایشی کرونا در این کشور و بسیاری از کشورهای غرب آسیا خطر بالقوه‌ای برای گسترش موج جدید کروناست و لازم است با تست انبوه از حجاج و قرنطینه افراد مبتلا از طغیان همه گیری و گسترش ویروس‌های جدید جلوگیری شود.

دکتر حمید سوری در گفت‌وگو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: موج هفتم کرونا در ایران شروع شده است و بی توجهی به هشدارهای کارشناسان در بروز این موج جدید بی تاثیر نبوده است. کارهای زیادی باید انجام می شد که نشد. یکی از آنها مدیریت و نظارت بر ترددهای مرزی است. به خصوص اینکه در بسیاری از کشورهای غرب آسیا و همسایه ایران مثل عراق، عربستان، کویت بحرین و امارات شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا بودیم.

وی ادامه داد: بررسی این شواهد نشان می‌داد که این موج به سمت ایران هم می‌آید. لازم بود که مرزبانی مناسبی برای جلوگیری از ورود موج جدید به کشور انجام می‌شد که متاسفانه انجام نشد.

متخصص اپیدمیولوژی گفت: اکنون هم بازگشت حجاج از عربستان یک خطر بالقوه برای گسترش موج جدید کرونا در کشور است. زائران حج علاوه بر اینکه ممکن است به علت حضور در تجمعات گسترده عامل انتقال ویروس غالب کرونا باشند. ترکیب واریانت‌های مختلف ویروس کرونا در بین آنان نیز می‌تواند به این مساله دامن بزند.

وی افزود: زائران از کشورهای مختلف به عربستان رفته‌اند و این احتمال وجود دارد که این افراد واریانت‌های مختلف ویروس کرونا را به این کشور منتقل کرده باشند. ترکیب این واریانت‌ها می‌تواند باعث جهش ویروس و خلق واریانت جدیدی از ویروس کرونا بشود و واریانت جدید باعث طغیان مجدد بیماری شود.

خطر بالقوه را جدی بگیریم

دکتر سوری ادامه داد: با توجه به این خطر بالقوه باید در بازگشت حجاج به کشور کنترل‌های جدی صورت بگیرد. باید از حجاج تست انبوه گرفته شود و وضعیت ابتلا به کرونا در بین حجاج به درستی بررسی شود.

وی گفت: تست گرفتن از افراد علامت‌دار کفایت نمی‌کند. افراد علامت دار که قطعا مبتلا و ناقل هستند و باید قرنطینه شوند. افرادی که تست آنها مثبت می‌شود و علامت ندارند هم باید قرنطینه شوند. ضمن اینکه این افراد باید رهگیری شوند و آموزش‌های لازم برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا به آنان داده شود.

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا. افزود: اکنون دو زیرسویه BA4 و BA5 واریانت غالب کرونا در کشور ما و منطقه هستند. اما به علت ضعف مطالعه در شناسایی سویه‌های جدید کرونا در کشورهای کمتر توسعه یافته از جمله کشورهای منطقه، بیماریابی فعال وجود ندارد. و معمولا زمانی از جهش ویروس مطلع می‌شویم که ویروس جدید به صورت گسترده در جامعه منتشر شده است.

به گفته اکبر رضایی، معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت، در حج تمتع امسال 39 هزار و 636 زائر از ایران در مراسم حج شرکت کردند و شرط پذیرش زائران بالای 65 سال تزریق کامل دزهای واکسن کرونا و داشتن تست منفی 72 ساعت قبل از اعزام بوده است.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها