Generic filters
مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت:

ایبوپروفن و ژلوفن تب دنگی را تشدید می‌کند

پشه

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به ابتلای 6 میلیون نفر در سال گذشته به تب دنگی در سراسر جهان گفت: ایبوپروفن و ژلوفن شدت بیماری را افزایش می دهد.

به گزارش ساعت سلامت، دکتر فرشید رضایی گفت: برای بیماران تب دنگی مصرف مایعات، سوپ و سبزیجات مناسب است ولی از خوردن نوشیدنی‌های گازدار، چای و قهوه باید خودداری کرد.

وی افزود: در صورت ابتلا به تب دنگی افراد باید از خوردن قرص‌هایی مانند ایبوپروفن و ژلوفن که شدت بیماری را افزایش می‌دهد، خودداری کنند.

رضایی با بیان اینکه ۶ میلیون نفر در سال گذشته در جهان به تب دنگی مبتلا شدند، گفت: عمده موارد ابتلا در آمریکای جنوبی بود. کشورهایی مثل پاکستان و هندوستان به تب دنگی مبتلا هستند و کشور امارات نیز سال گذشته به این بیماری مبتلا شد. میزان ابتلا به این بیماری در ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به کل موارد ابتلای سال گذشته بیشتر است.

وی افزود: پشه آئدس در برخی از کشورهای اروپایی نیز وجود دارد و کشور انگلستان نسبت به شیوع تب دنگی هشدار داده و بیشتر موارد ابتلای این کشور را مسافران هندی تشکیل می‌دهند.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای سفر افراد وجود ندارد، یادآوری کرد: فقط در صورت سفر به استان‌های در معرض خطر باید نکات ضروری مانند پوشیدن جوراب، پوشیدن لباس آستین بلند، شلوار بلند و استفاده از مواد دافع حشرات رعایت شود.

وی با اشاره به این که اگر یک فرد به استان‌هایی که امکان گزش وجود دارد سفر کند، یک هفته پس از بازگشت از سفر در منزل بماند، اظهار کرد: رعایت نکات بهداشتی می‌تواند میزان ابتلا به تب دنگی را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

دکتر رضایی با اعلام تدوین بسته‌های آموزشی برای سه گروه مختلف، گفت: مسافران، کادر درمان و خبرنگاران ۳ گروهی هستند که بسته آموزشی برای آنها تعریف شده است. مسافران کشورهایی مانند امارات و تایلند باید نسبت به نکات خود مراقبتی آگاه باشند و باید بدانند برای پیشگیری از ابتلا به تب دنگی و گزش این پشه چه نکانی را رعایت کنند.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه مبتلایان به این بیماری اغلب علائم ندارند، گفت: اغلب بیماران دارای علائم خفیف یا بدون علامت هستند؛ به عبارت دیگر، حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد علائم ندارند. علائم این بیماری استخوان درد شدید و تب است. میزان مرگ و میر این بیماری نیز حدود یک درصد است.

رضایی با بیان اینکه لازم نیست در صورت ابتلا به تب به تنهایی، کسی به پزشک مراجعه کند، گفت: این افراد می‌توانند به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند یا با پزشک خانواده خود تماس بگیرند. کاهش تب پس از یک هفته نمایان می‌شود. افراد با مراجعه به مراکز درمانی و انجام یک تست خون ساده می‌توانند از ابتلا به تب دنگی مطلع شوند. درمان بیماری نیز بر اساس علائم بروز یافته انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: چهار مدل پشه آئدس شناسایی شده که سبب بیماری می‌شود. برخی کشورها دارای چهار نوع ویروس هستند و برخی کشورها فقط یک نوع ویروس دارند. اگر یک نفر به یک نوع ویروس مبتلا شود تا پایان عمر دیگر به آن ویروس مبتلا نمی‌شود. اما کشورهایی مانند برزیل که هر چهار نوع ویروس را دارند این امکان وجود دارد که به انواع دیگر این ویروس مبتلا شوند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها