Generic filters

اولتیماتوم دو ماهه قالیباف به وزیر بهداشت برای حل مشکلات دارو و درمان مردم

محمد باقر قالیباف

رئیس مجلس گفت: ۲ ماه به وزارت بهداشت مهلت می دهیم تا مشکل دارو و درمان مردم را حل کند در غیر این صورت از ابزار نظارتی مجلس استفاده می کنیم.

به گزارش ساعت سلامت، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس افزود: واقعیت این است که ما نسبت به سال قبل ۱۰۷ درصد وزنی افزایش قیمت دارو داریم که این واقعیت تلخی است که وجود دارد. این افرایش قیمت حتی از متوسط تورم کشور هم بیشتر است.

وی ادامه داد: دارو موضوع مهم و اساسی در کشور است. اکنون برای حدود ۱۵۰ قلم دارو در کشور محدودیت‌ و درباره ۶۵ قلم دارو نیز کمبود جدی داریم. بدون تعارف می‌گویم که هر موقع در هر مراسم عمومی شهروندان را دیدیم، می‌گویند شرایط تا دو یا سه ماه قبل این گونه نبوده، اما اکنون اصلاً دارویی که مورد استفاده آنهاست پیدا نمی‌شود؛ اینها واقعیت موجود است و مشکل مردم در کف جامعه حل نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از کارهای افتخار آمیز، الکترونیکی شدن نسخ الکترونیک است. این کار موجب هوشمند شدن و صرفه جویی در حوزه دارو می‌شود اما با این کار به مصرف کننده دارو، ظلم می‌شود چرا که پزشک برای یک دوره ۳ ماهه بیمار دارو تجویز می‌کند اما به او برای یک دوره یک ماهه دارو داده می‌شود و مجدداً بیمار باید به پزشک مراجعه کند.

قالیباف گفت: امروز وضع دارو دچار مشکل است. به نظر ما امروز هم تخصیص و هم هزینه اشکال دارد و در نتیجه بیمه‌ها به نوعی دچار مشکل هستند و بدهی بیمارستانها نیز با مشکلاتی مواجه هستند. از سوی دیگر نیز برخی کارهای فوریتی که باید انجام شود، انجام نمی‌شود؛ ما این وضعیت را نتیجه یک ناهماهنگی در کار می‌دانیم.

وی افزود: جلسه امروز چهارمین جلسه‌ای است که بر اساس ماده ۱۰۷ آیین نامه داخلی مجلس درباره دارو در مجلس یازدهم برگزار می‌شود. چنین موردی را در طول ۴ سال اخیر نداشتیم و عملاً با توجه به تشکیل جلسه چهارم، نتوانسته‌ایم  به عنوان مجلس بحث دارو و مسائل درمان مردم را علاج کنیم. فلسفه وجودی ما و دولت حل مشکل مردم است و ما و دولت نتوانستیم این موضوع را حل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تعیین ضرب‌الاجلی ۲ ماهه برای وزارت بهداشت گفت: باید طی این ۲ ماه شاهد اصلاح وضعیت دارو و آثار آن در جامعه باشیم در غیر این صورت حتماً به عنوان مجلس از ابزار نظارتی مان استفاده می‌کنیم.

وی افزود: همچنین به دیوان محاسبات می‌گویم که حتماً در این دو ماه گزارش دقیق از نحوه هزینه‌های محل اعنبارات، تخصیص‌ها و هزینه کردها به مجلس ارائه دهند. حوزه درمان تنها جایی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهیم و این موضوع باید بتواند در جایی مشکلات مردم را حل و فصل کند؛ پیش از پایان سال شاهد گزارشی از بهبود روند حوزه سلامت داشته باشیم.

خبرنگار: معصومه حامدی

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها