Generic filters
رئیس سازمان غذا و دارو ابراز نگرانی کرد

انبوه اقلام تقلبی در بازار 150 هزار میلیارد تومانی لوازم آرایشی در ایران/ بیشترین خلاف در رژ و مداد لب

لوازم آرایشی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران سالانه ۱۵۰هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد. بخش مهمی از این فرآورده ها در ایران قاچاق و تقلبی هستند.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایسنا، سیدحیدر محمدی در چهارمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فراورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته، افزود: آنچه در حوزه سازمان غذا و دارو به عنوان وظیفه حاکمیتی‌مان است، عمدتا بحث نظارت بر کیفیت فراورده‌های آرایشی و بهداشتی و… همچنین ایمنی و سلامت آن‌هاست که در این زمینه نظارت و پیگیری داریم.

وی افزود: تاکنون در این حوزه ۱۸۵۰ پروانه بهره‌برداری برای کارخانه‌های تولیدی آرایشی و بهداشتی صادر شده است. همچنین ۲۸ هزار و ۵۰۰ IRC در حوزه مواد اولیه صادر کردیم. در زمینه محصول نهایی نیز در یکسال اخیر که در سامانه تی‌تک پروانه‌ها صادر می‌شود. ۲۱ هزار پروانه نیز در دولت سیزدهم صادر شده است. از این تعداد چهار هزار پروانه مربوط به مواد اولیه آرایشی است.

محمدی ادامه داد: بازار ۱۵۰ هزار میلیاردی در حوزه آرایشی و بهداشتی عدد بسیار بزرگی است. در حالی که امسال تا پایان سال بازار دارویی‌ ایران بالای ۱۳۰ هزار میلیارد می‌شود.

وی گفت: یکی از اقدامات اساسی که در حال انجام بوده، بحث شناسه‌گذاری فراورده‌های آرایشی و بهداشتی است. اخیرا هم قرار شده برچسب UIV را روی فرآورده‌ها انجام دهند که به سرعت در حوزه اقلام آرایشی و بهداشتی انجام می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: یکی از اقداماتی که معمولا برای اطمینان از سلامت محصولات انجام می شود برچسب گذاری و پایش محصولات در بازار است. در این زمینه سال گذشته عدم انطباق ۴۱ محصول در بازار مشخص شد. بیشترین عدم انطباق در رژ لب و مداد لب بوده است.

افزایش قاچاق محصولات تقلبی

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز عدم انطباق ۳۱ محصول مشخص شد که بیشترین عدم انطباق در گندزداهای سطوح خانگی بوده است. در مورد استفاده از ققل کودک نیز بیشترین تخلفات در  اقلام گندزدا، پاک کننده و سفیدکننده بوده است.

محمدی گفت: در سال‌های گذشته واردات زیادی در بین اقلام آرایشی و بهداشتی داشتیم که به صورت قانونی انجام می‌شد. امروز بالغ بر ۱۸۵۰ شرکت تولیدکننده در این حوزه داریم و باید ببینیم چرا با وجود تولیدکنندگان خوبی که داریم، قاچاق هم وجود دارد؟

محمدی تاکید کرد: قبلا کشفیات‌ بیشتر فراورده‌های قاچاقی بود که ممکن بود برند اصلی باشد، اما اکنون کشفیات به سمت محصولات قاچاق تقلبی می‌رود. یکی از راهکارهای پیشگیری استفاده از شناسه کالاست که وزارت بهداشت پیشقدم شد.

وی گفت: از سال ۱۳۹۷ قرار شد واردات در حوزه آرایشی و بهداشتی نداشته باشیم و تولید پیش رود. با این حال نمی‌توانیم رقابت را از بازار حذف کنیم. اگر امکان رقابت در بازار باشد، می‌توانیم به مردم تضمین کیفیت بدهیم.

قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی نگران‌کننده است

رئیس سازمان غذا ودارو گفت: واقعا از بعد قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی نگرانیم. راهکارهایی ارائه کردیم و بحث واردات بالک این فراورده‌ها مطرح است. موضوع در حال پیگیری است و امیدوارم در این زمینه اقدام و مشکل حل شود تا به این ترتیب هم رقابت ایجاد شود و هم بتوانیم قاطعانه با تخلفات برخورد کنیم.

وی گفت: بپذیریم که بسیاری از تکنولوژی‌هایمان به‌روز شده و می‌توانیم این رقابت را وارد کشور کنیم و به سمت فراورده‌های نانو، نوترکیب و … رویم و بتوانیم امنیت و سلامت این فراورده‌ها را تضمین کنیم.

وی اظهار کرد: ۲۵۰۰ فرآورده غیرمجاز را معرفی کردیم. ۵۰۰ مورد آن مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده است. بخشی از آن در اماکن غیرمجاز است مانند بازار تهران، بازار مروی، ناصر خسرو و عطاری ها و … که سازمان‌های ذی‌ربط باید ورود کنند. امیدوارم بتوانیم هم صادراتمان را تقویت کنیم و هم با رقابت در بازار و واردات برخی برندها به صورت بالک، به خوبی پیش رویم و معضل قاچاق را حل کنیم.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها