Generic filters
کارشناس مبارزه با مواد مخدر هشدار داد

افزایش جرم‌های پنهان به علت گران شدن مواد مخدر در ایران

سعید صفاتیان

کارشناس مبارزه با مواد مخدر هشدار داد: افزایش قیمت 3 تا 4 برابری قیمت تریاک در ایران باعث شده که معتادان یا به سمت مواد خطرناکتر مثل هروئین و شیشه سوق پیدا کنند یا اگر شاغل هستند با دزدی و رشوه تفاوت قیمت مواد مخدر را با جرم های پنهان از جایی به دست آورند.

سعید صفاتیان در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: بازار مصرف و خرید و فروش مواد مخدر با شاخص های اقتصادی جامعه ارتباط دارد. اگر وضعیت اقتصای جامعه خوب باشد، جدا از مسائل ژنتیکی و اجتماعی، معتادان به سمت مواد گرانتر می‌روند که هم کلاس اجتماعی دارد و هم آسیب جسمی و روانی کمتری دارد.

وی ادامه داد: اما اگر یک جامعه با مشکلات اقتصادی مواجه باشد، الگوی اصلی و غالب مصرف مواد مخدر به سمت مواد ارزانتر و مخربتر می رود.

مدیر کل اسبق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تورم، گرانی و مشکلات شدید اقتصادی، مسئله ای نیست که اکنون در ایران قابل کتمان باشد، این مشکلات به همه اقشار مردم و از جمله معتادان فشار می آورد و قطعا بر نوع مصرف مواد مخدر و زندگی معتادان و خانواده های آنها نیز تاثیرهای جدی دارد.

دکتر صفاتیان گفت: اشغال افغانستان توسط طالبان نیز بر بازار مواد مخدر در ایران تاثیر گذاشت. طالبان پس از تصرف این کشور اعلام کرد که تولید مصرف مواد مخدر را ممنوع کرده است. استراتژی که در سال 2000 یعنی 21 سال پیش هم دیده شد اما در نهایت تولید مواد مخدر را چندین برابر کرد.

افزایش 3 تا 4 برابری قیمت تریاک در ایران

وی افزود: این بار نیز بعد از اعلام ممنوعیت تولید مواد مخدر در افغانستان، قیمت مواد مخدر در ایران افزایش پیدا کرد و چندین برابر شد. در بازارا مواد ایران هم مواد مخدر مشتق از تریاک هست و هم مواد روانگردان وجود دارد. معتادان مواد مخدر بعد از گران شدن این مواد قطعا ترک نمی کنند. بلکه به سمت ماده اعتیاد آور دیگری که ارزانتر است سوق پیدا می کنند.

صفاتیان تاکید کرد: افزایش قیمت مواد مخدر در ایران دو اتفاق را رقم زد اول اینکه معتادان به سمت مصرف مواد روانگردان مثل شیشه گرایش پیدا کردند. موادی که خطرناکتر هستند و وابستگی روانی بیشتری برای معتادان به وجود می آورند. از طرف دیگر عده دیگری از معتادان به سمت هروئین و تزریق این ماده مخدر خطرناک رفتند تا بتوانند با ماده مخدر کم به همان نشئگی قبلی برسند.

مدیر کل اسبق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: همزمان به علت بدتر شدن مسائل و مشکلات اقتصادی در کشور، یک فرد معتاد معمولی که سال گذشته با حقوق مثلا چهار میلیون تومانی ماهانه 300 هزار تومان برای تریاک پول می داد. حالا باید حدود یک میلیون تومان برای تریاک در ماه پول بدهد. سوال این است که 700 هزار تومان اضافه را کجا می آورد؟

وی ادامه داد: در بهترین حالت معتادان برای تامین پول مواد از جیب و زندگی زن و بچه اش می زند. برای گوشت، برنج، شیرخشک و پوشاک و غذا و مدرسه فرزندش کمتر هزینه می کند. حالت دیگر این است که دست به کار خلاف بزند.

اقصاد نابسامان و افزایش جرم‌های پنهان در ایران

صفاتیان گفت: اگر این فرد معتاد در بخش خصوصی کار می کند، سعی می کند با دزدی یا هر گونه تخلفی که می تواند، پولی به دست آورد، بخشی از افزایش قیمت مواد را جبران کند و اگر در سیستم دولتی کار می کند، به سمت رشوه گیری و پول یواشکی می‌رود،.در واقع جرم های پنهان زیاد می شود.

مدیر کل اسبق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: غیر این راهی ندارد. وقتی قیمت مواد مخدر 3 یا 4 برابر می شود. فرد معتاد راهی ندارد تا به نحوی پول مصرف مواد خود را به دست آورد. به این ترتیب جرم های پنهان که کمتر به چشم می آید، در جامعه افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: هر چه قیمت مواد مخدر بیشتر شود. معتادان بیشتر به سمت مواد خطرناکتر و جرم های پنهان سوق پیدا می کنند. موادی که تاثیرات روانی بیشتری دارد و درمان آن سخت تر است. به راحتی قابل ترک نیست و طلاق و از هم پاشیدگی خانواده‌ها را بیشتر می‌کنند.

دکتر صفاتیان ادامه داد: فردی که روزی دو گرم تریاک مصرف می کند. اگر توانایی مالی خرید آن را داشته باشد، می تواند 70 سال تریاک بکشد. اما فردی که پول ندارد و هروئین تزریق می کند بعد از مدت کوتاهی به معتاد متجاهر تبدیل می شود. شغلش را رها می کند. زن و پچه را طلاق می دهد. وضعیت کسانی که به سمت مواد رونگردان می‌روند، به مراتب بدتر است. همه اینها زاده اقتصاد نابسامان در یک جامعه است.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها