Generic filters

اشعه UV خورشید سرطان زاست، کدام ضد ‌آفتاب بهتر است

ضد آفتاب

نور آفتاب در کنار همه فواید آن در سلامت موجودات زنده در صورتی که به میزان زیاد با پوست برخورد عامل سرطان است. بهترین راه برای پیشگیری از این خطر استفاده از کرم‌های ضد آفتاب است اما استفاده از کدام نوع از این کرم‌ها بهتر است؟

به گزارش پایگاه خبری ساعت سلامت، آفتاب منشاء نور و انرژی و مظهر قدرت و زیبایی است. نور افتاب برای همه موجودات از جمله انسان سودمند است.

 اشعه ملایم افتاب سطح پوست را جلا می‌دهد و در رفع عوارضی مثل جوش صورت موثر است. ولی همین اشعه آفتاب در صورت شدید بودن باعث ایجاد عوارض زیانباری در پوست می شود.

اشعه آفتاب می تواند سبب ایجاد جوش، لک، خال و چروک در پوست شود و در صورت تداوم تابش اشعه شدید آفتاب ممکن است زمینه بروز سرطان پوست را فراهم کند.

 به همین علت است که سرطان های پوست در افرادی مانند کشاورزان که مدت های طولانی در معرض آفتاب شدید قرار دارند. بیشتر دیده می شود.

در این افراد پوست به تدریج تیره و خشن می شود و انعطاف پذیری طبیعی خود را از دست می دهد و احتمال ابتلا به سرطان پوست در انها افزایش می یابد.

پیشگیری از آثار زیان‌آور آفتاب بر پوست

تابش اشعه ملایم آفتاب بر پوست بدن مفید است. این اشعه ملایم علاوه بر فواید ظاهری برای پوست، مثل کمک به رفع جوش های صورت، سبب ساخته شدن ویتامین D در پوست می شود. این اثر ویژه در کودکان برای پیشگیری از نرمی استخوان مفید است. ولی تابش شدید نور افتاب بر پوست بدن عوارض ناخوشایندی در پی دارد.

بنابراین پزشکان امروزه به همه مردم، به ویژه افرادی که در فضای باز کار می کنند، توصیه می کنند که با استفاده از کلاه لبه دار و کرم های ضد آفتاب از پوست خود در برابر اشعه خورشید محافظت کنند.

ضد آفتاب ها از نفوذ اشعه UV به قسمت‌های عمقی پوست جلوگیری می‌کنند. جلوگیری از آثار اشعه آفتاب از راه داخلی یا از راه موضعی امکانپذیر است.

جلوگیری از اثر اشعه آفتاب از راه داخلی تا حدودی با مصرف خوراکی ویتامین A، آسپرین و برخی داروهای دیگر با مکانیسم های متفاوت امکانپذیر است. این روش حتما باید با تجویز پزشک متخصص انجام شود.

محافظت از پوست در برابر آفتاب از راه خوراکی خیلی رایج نیست و حفاظت موضعی پوست از اهمیت و رواج بیشتری برخوردار است.

انواع ضدآفتاب ها

ضد آفتاب‌های موضعی به دو دسته تقسیم می شوند.

ضد آفتاب‌های مکانیکی یا فیزیکی، این فرآورده‌هایی هستند که به علت کدر بودن. باعث انعکاس اشعه فرابنفش از سطح پوست و ممانعت از جذب آن به داخل پوست می شوند.

استفاده از این دسته از ضد آفتاب‌ها موثرترین روش محافظت پوست در برابر آفتاب محسوب می شود. اکسید دوزنگ، تالک و کالامین و اکسید تیتان از این دسته از مواد است.

ضد آفتاب‌های شیمیایی نیز وجود دارند. این دسته از ضد آفتابها اشعه UV را به خود جذب می کنند. و مانع رسیدن آن به پوست می شوند. این قبیل ترکیبات در فرمول انواع کرم و ژل و لوسیون ها به عنوان ماده موثری به کار می روند. و بیشتر ترکیبات آلی هستند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها