Generic filters

آیا زگیل تناسلی کشنده است؟

زگیل تناسلی

یکی از بیماری‌های مقاربتی که امروزه افراد بسیاری در سراسر جهان اعم از زنان و مردان به آن مبتلا می‌شوند، زگیل تناسلی است.

ویروس پاپیلومای انسانی عامل بروز این بیماری بوده و به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی و پوستی شناخته می‌شود. ویروس HPV به راحتی از طریق پوست منتقل می‌شود و شاید در ابتدا علائمی نداشته باشد و سال‌ها بعد خود را نشان دهد. اما آیا این ویروس می‌تواند به یک بیماری کشنده تبدیل شود؟ آیا بعد از درمان هم امکان بازگشت این ویروس وجود دارد یا خیر؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

آیا زگیل تناسلی کشنده است؟

زگیل تناسلی هم مانند سایر بیمار‌ی‌های مقاربتی دارای عوارض و معایب بسیاری است اما نمی‌توان آن را کشنده عنوان کرد. این زگیل انواع مختلفی دارد و هر یک از آن‌ها دارای عوارض خاصی هستند به عنوان مثال برخی از آن‌ها فقط باعث ایجاد زائده‌های گوشتی روی سطح بدن می‌شوند که کشنده نیست و فقط ظاهر نا زیبایی ایجاد می‌کند اما برخی از سویه‌های این ویروس عامل بروز سرطان‌های مختلفی در زنان و مردان است که در صورت ابتلا به آن باید سریعا درمان شوید.

آیا همه انواع زگیل تناسلی سرطان زا هستند؟

زگیل تناسلی با وجود اینکه انواع بسیاری دارد اما همه مدل‌های آن سرطان‌زا نیستند. فقط برخی از آن‌ها به عنوان عامل سرطان در زنان و مردان شناخته شده‌اند.

ویروس‌های HPV نوع 16 و 18 دو ویروس سرطان زا هستند که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا 70 درصد افزایش می‌دهد. ویروس‌های سویه 31، 33، 45، 52 و 58 هم احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا 15 درصد افزایش می‌دهند.

اما ویروس‌های نوع 6 و 11 نقش بسیار کم رنگی در بروز سرطان‌های مختلف دارند و بیشتر منجر به زگیل تناسلی روی بدن می‌شوند.

عوارض و خطرات زگیل تناسلی چیست؟

تمام مدل‌های زگیل تناسلی دارای عوارض و خطراتی هستند که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

●          مشکلات زایمان در زنان و خونریزی حین زایمان

●          ترشحات غیرطبیعی از ناحیه تناسلی

●          سرطان واژن، مقعد، دهان و گلو در زنان

●          سرطان مقعد، دهان، گلو و آلت تناسلی در مردان

●          ایجاد خارش، درد و سوزش در زمان رابطه جنسی

●          انسداد مجاری ادراری

●          تغییرات پیش سرطانی در سلول‌های دیواره رحم

آیا امکان بازگشت بیماری HPV بعد از درمان وجود دارد؟

ویروس HPV حدود 100 نوع دارد که احتمال بازگشت آن و ابتلا به همان ویروس بسیار کم است. شاید فرد به نوع دیگری از آن مبتلا شود. این ویروس تا زمانی که در بدن وجود داشته باشد می‌تواند دوباره روی پوست ظاهر شود پس تا زمانی که ویروس آن از بدن خارج نشود احتمال بازگشت آن وجود دارد.

اگر شما زگیل تناسلی داشته‌اید و آن را درمان کردید اما نگران بازگشت مجدد آن هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به نکات مراقبتی که در ادامه عنوان می‌کنیم پایبند باشید:

●          مصرف دخانیات ازجمله سیگار را کاهش دهید که احتمال بازگشت زگیل تناسلی را افزایش می‌دهد.

●          یکی از نقاطی که ممکن است بعد از درمان هم زگیل تناسلی را روی آن مشاهده کنید، ناحیه تناسلی در زنان و مردان است. نباید نسبت به بهداشت این ناحیه بی‌توجه باشید و باید در زمان رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.

●          زنانی که دچار این ویروس هستند باید به طور مرتب آزمایش پاپ اسمیر بدهند.

●          توجه داشته باشید که با کسانی که به این بیماری مبتلا هستند رابطه برقرار نکنید.

چطور از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

به هیچ عنوان نباید این بیماری را دست کم بگیرید زگیل تناسلی ممکن است در بدن فرد وجود داشته باشد اما هیچ علائم و نشانه‌ای از خود به جای نگذارد. به همین دلیل صرفا به دلیل عدم مشاهده علائم آن نباید تصور کنید که سالم هستید. همیشه باید تمام راه‌های مراقبتی که مانع ابتلا به زگیل تناسلی و سایر بیماری‌های مقاربتی می‌شود را انجام دهید.  

●          در زمان رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید.

●          از داشتن شریک‌های جنسی متعدد و برقراری رابطه بدون کاندوم جلوگیری کنید.

●          اگر در سن مناسبی هستید حتما واکسن HPV را تزریق کنید.

●          برای چک سالانه به پزشک مراجعه کنید.

●          نسبت به انجام آزمایش‌های مقاربتی بی‌توجه نباشید.

●          اگر به این بیماری مبتلا هستید آن را به شریک جنسی خود بگویید تا تحت درمان قرار بگیرد.

جمع بندی

به نقل از کلینیک صدف: هیچ آزمایشی برای تشخیص «وضعیت HPV » یک فرد وجود ندارد. همچنین، هیچ آزمایش HPV تایید شده ای برای یافتن HPV در دهان یا گلو وجود ندارد.

 تست های HPV وجود دارد که می تواند سرطان دهانه رحم را غربالگری کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی فقط از این آزمایش ها برای غربالگری زنان ۳۰ ساله و بالاتر استفاده می کنند. تست HPV برای غربالگری مردان، نوجوانان یا زنان زیر ۳۰ سال توصیه نمی شود.

 اکثر افراد مبتلا به HPV نمی دانند که به این عفونت مبتلا هستند. هرگز علائم یا مشکلات سلامتی را بروز نمی دهند. برخی از افراد با ابتلا به زگیل تناسلی متوجه می شوند که HPV دارند.

زنان ممکن است زمانی که نتیجه غیرطبیعی تست پاپ (در طول غربالگری سرطان دهانه رحم) دریافت کنند، متوجه شوند که به HPV مبتلا هستند. برخی دیگر ممکن است زمانی متوجه شوند که دچار مشکلات جدی تری از HPV مانند سرطان شده باشند.

این بیماری را نباید نادیده گرفت، هر زمان که علائم و نشانه‌های آن را مشاهده کردید باید برای تشخیص قطعی و درمان به پزشک مراجعه کنید.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها