Generic filters

آلاینده PM10 در هوا مرگ زودرس را افزایش می‌دهد

آلودگی هوا

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون مهمترین آلاینده هوا در تهران،البرز و برخی استانهای غربی است که برای برخی سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی خطر تشدید بیماری و حتی مرگ زودرس دارد.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایسنا، عباس شاهسونی یکی از شاخص‌های آلودگی هوا را غلظت ذرات معلق  PM10 که عمدتا ناشی از خیزش گرد و غبار با منشاء طبیعی همچون بیابان‌ها هستند بیان کرد و خطر بیماری‌های قلبی و ریوی و مرگ زودرس در سالمندان و بیماران قلبی را افزایش می‌دهد.

وی گفت: دوباره شاخص کیفیت هوای تهران و برخی شهرها وضعیت نامناسبیس دارد، آلاینده اصلی ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون یا PM10 ناشی از طوفان‌های گردو غبار است.

وی افزود: اندازه این ذرات به عنوان شاخص‌ طوفان‌های گرد و غباری کوچکتر یا مساوی ۱۰ میکرون هستند و عمدتا قسمت فوقانی تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و تاثیر زیادی بر سلامت افراد دارد.

شاهسونی گفت: در این شرایط افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، ریوی، کودکان، سالمندان، خانم‌های باردار باید از فعالیت سنگین خارج از منزل خودداری کنند و افراد دیگر هم باید میزان فعالیت خارج از منزل خود را کاهش دهند.

ئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اظهار کرد: در شرایطی که غلظت ذرات معلق  PM10  شاخص طوفان گرد و غبار) در رده ناسالم برای همه‌ گروه‌ها باشد، احتمال و خطر افزایش بیماری‌های قلبی و ریوی و مرگ زودرس در سالمندان و بیماران قلبی و همچنین افزایش علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.

وی درباره شرایط اخیر هوای تهران که منجر به تعطیل ادارات، مدارس و دانشگاه‌های تهران طی امروز( 13 تیر) شد، گفت: تمامی گروه‌ها در صورت حضور در فضای باز از ماسک مناسب استفاده کنند.

آلودگی هوا در تهران، اهواز و زابل بالاتر از همیشه

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: از ابتدای سال تا ۱۲ تیر ۱۰ روز. غلظت ذرات معلق  PM10 بالاتر از استاندارد ملی کشور بوده است. که این رقم در سال گذشته فقط یک روز بوده است.

به گفته شاهسونی. در شهر تهران ۱۰ روز غلظت ذرات معلق  PM10  در رده ناسالم برای گروه‌های حساس. و هفت روز در رده ناسالم برای تمام گروه‌ها بوده است. در مدت مشابه سال گذشته در شهر تهران. فقط یک روز غلظت ذرات معلق PM10  برای گروه‌های حساس بالا بود. و هیچ روزی نیز از نظر غلظت ذرات معلق PM10  برای همه گروه‌ها ناسالم نبود.

وی گفت: در کرج نیز از ابتدای سال. تا ۱۲ تیر، ۱۸ روز غلظت ذرات معلق PM10  بالاتر از استاندارد بود. این رقم سال گذشته فقط دو روز بود. همچنین تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس ۱۸ روز و همه گروه‌ها پنج روز است.

وی افزود: در برخی شهرها از جمله اهواز، زابل و ایلام  غلظت ذرات PM10   بالاتر از استاندارد ملی بود. این رقم در سال گذشته ۲۴ روز بود.

است. این یعنی در سال ۱۴۰۱ به میزان زیادی. غلظت ذرات معلق PM۱۰ نسبت به سال قبل در این شهر افزایش یافته است.

خبرنگار: پریسا سیدیان

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها