Generic filters

وزارت بهداشت در 8 استان هشدار«تب دنگی» اعلام کرد

پشه

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اسامی 8 استان پرخطر از نظر وجود بیماری «تب دنگی» را اعلام کرد.

به گزارش ساعت سلامت، حسن واعظی در اجلاس معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افزود: استان‌های فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان و گلستان مناطق پرخطر از نظر وجود بیماری «تب دنگی» هستند و موارد وارداتی ابتلای بیمار در این مناطق فراوان است.

وی با اشاره به گسترش تب دنگی در برخی مناطق و کشورهای جهان، افزود: آماده‌سازی کادر درمان سرپایی و بستری برای تشخیص و درمان به هنگام بیماری‌های منتقله از پشه آئدس در صورت مواجهه با بیماری تب دنگی در حال انجام است.

واعظی ادامه داد: حفاظت از انتقال بین بیماران، حفاظت از پرسنل پزشکی و مدیریت پسماند و فاضلاب از جمله محورهای اقدامات پیشگیرانه در بیمارستان‌هاست.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اعلام کرد: تب دنگی یک بیماری عفونی ویروسی است که توسط پشه ناقل به انسان منتقل می‌شود. انتقال ویروس دنگی به عوامل بیولوژیک و غیربیولوژیک بستگی دارد. عوامل بیولوژیک ویروس، ناقل و میزبان و عوامل غیر بیولوژیک دما، رطوبت و میزان بارندگی هستند.

واعظی گفت: مراکز خط مقدم برای مقابله با این ویروس در بخش بیمارستانی اورژانس، تیم پزشکی، تیم آزمایشگاه و تیم اپیدمیولوژی هستند که در قالب تیم واکنش سریع باید توسط دانشگاه‌های مناطق پرخطر در آمادگی قرار داشته باشند.

وی گفت: کودکان زیر 5 سال در صورت ابتلا به بستری در بیمارستان نیاز دارند بنابراین هماهنگیِ متخصصان اطفال و فوق تخصص نوزادان در دانشگاه‌های علوم پزشکی الزامی است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت خطاب به معاونان درمان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، عنوان کرد: دپوی دارو و سرم و تجهیزات مرتبط برای مراقبت و ارائه خدمت به بیماران در بیمارستان‌ها و همچنین فعال سازی رابط بهداشتی بیمارستان‌ها برای مدیریت بهینه پسماندها و آب‌های سطحی احتمالی در محیط مجاور بیمارستان‌ها، مورد تاکید است.

به گزارش ساعت سلامت، بیماری تب دنگ، دنگی یک بیمار ویروسی است که از گزش  پشه آئدس ایجاد می شود. این بیماری بیماری تب استخوان شکن نیز معروف است. زیرا درد استخوان در این بیماری به قدری شدید است که فرد تصور می کند استخوانش در حال شکستن است.

 پشه آئدوس به ببر آسیایی مشهور است و در مناطق استوایی جهان به‌ ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد. این بیماری اخیرا گسترش زیادی یافته‌است و تلفات انسانی زیادی برجای گذاشته‌است. علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب  شدید، حساسیت های پوستی و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

تب دنگی در مواردی باعث خونریزی، ترشح مایعات به بیرون از عروق خونی (رگ‌های حامل خون) و کاهش پلاکت‌های خون (عامل لخته شدن خون) می‌شود. نوع دیگری از این بیماری سندروم شوک دنگی است که باعث افت شدید فشار خون می‌شود.

ویروس دنگی ۴ نوع متفاوت دارد. اگر فردی به یک نوع از این ویروس‌ها مبتلا شود، تا آخر عمر به آن نوع ویروس مصونیت پیدا می کند.

پیش از این دکتر محمدرضا واعظ مهدوی رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت به ساعت سلامت گفته بود: خطر شیوع بیماری تب دنگ یا دنگی که به بیماری تب استخوان شکن معروف است به علت سیل و وجود آبهای راکد در منطقه سیستان و بلوچستان بسیار جدی است و اگر شایع شود، اپیدمی آن در کشور از کرونا شدیدتر خواهد بود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها